jemput jadi kawan =)

Wednesday, March 23, 2011

anak anak

salam.nak cakap pasal anak kembar,kebetulan saya ternampak di fb,whi tv3 pun isukan pasal si kembar n how to jaga bagai anak2 itu.sebelum tu saya nak tabik kat ibu2 yang melahirkan anak2 kembar,jaga,didik apa bagai semualah!even dalam family saya takda salah silah kembar,tapi kakak ipar saya adalah kembar.kembar dia sorang lagi lelaki.kembar seiras tapi lain jantina...agaknya si faim n fazley berpotensi dapat anak kembar nanti,gen dah ade =)

memang saya kagum dengan kehebatan dan ketabahan ibu2 yang melahirkan anak kembar.sedangkan yang lahirkan sorang pun sikit punya banyak hal,dari kelengkapan kebajikan sampai seluruh jenis perkara perlu diberi perhatian...tu kalau seorang,kalau lebih like kembar dua,tiga,empat n selebihnya?banyak tu...segalanya lebih dan pastinya perbelanjaan menjadi satu tanggungjawab yang memang bukan sedikit cabarannyekan...eceh cakap macam dah berkahwin beranak pinak...tak....saya belum kahwin,tapi saya ambil tahu,perlu dan seharusnya tahu,supaya saya tahu diri yang ibu kita nak lahirkan kita seorang ni pun,masyaAllah subhanallah...bukan kepalang ujian cobaannye kan?

dan bila ambil tau bukan pulak pasal gatai nak kahwin ke ape ke...tapi normal lah...saya perempuan ,gadis yang mula memikirkan masa depan dan kehidupan yang mana perkahwinan itu termaktub dalam sunnah Rasulullah s.a.w,dan zuriat itu pulak penyambung pada susurgalur umat nabi Muhammad s.a.w...bukan masa depan kahwin semata ke ape ke,tapi siapa yang tak fikir n malas nak fikir tu tak normal lah kot...muda tak muda,tua tak tua,segala ilmu perlu ambil tahu selagi tak melanggar syariat islam,takkan nak bina masjid baru nak ambil tau,ye dak?kikiki...

dan saya selalu dengar tau,ramai bakal2 ibu yang selalu harapkan nak bayi kembarkan? yang belum kahwin pun mcm tu...belum dapat memang bunyi beria aja,tapi ada yang dapat boleh pulak fikir bebanlah,apelah...haishh...jangan sekali2 kata anak2 yang lahir kedunia ni satu beban sedangkan ma saya selalu cakap pada kami adik beradik 'setiap bayi,setiap anak yang lahir ke muka bumi ini,telah Allah sediakan rezeki buat mereka'... so kejadahnyakan kalau nak rungut2...lagi tak bijak rasa nak belasah aje orang yang suka gugur n buang anak merata pastinya! hoyyy....siap kau kalau saya jumpa! pijak2 kamu! ooo,kuatnya saya =}

sebenarnya tak kesahla dapat anak seorang ke,kembar dua,tiga empat dan seterusnya...semua tu anugerah Allah Yang Maha Kaya,bukan rezeki anak aje,makpak turut Allah lipatgandakan rejekinye tau! very poor kat orang yang suka mengeluh...muakla...time menaip ni pun rasa nak muntah...bwekkk.bersyukurlah ke hadrat Allah Ta'ala...saya nak sharelah pengalaman saya mengenai masyarakat punya persepsi dan sikap yang umpama takpernah belajar agama...sori to say,maaf ya,

bila kahwin,dapat anak cepat orang2(saya maksudkan kelompok masyarakat) akan cakap,haa...ni mesti tutttt....sakit jiwa nak taip cakap2 kurang adab tu...paham2 ajela ya pembaca budiman sekalian,then ada pulak kahwin kadang tu dua tahun tiga tahun ke berapa ke masih belum ada anak macami kata orang2 'err,mandul ke ape bla bla bla tu...'

saya dah naik sheikhhh ni,nak cakap 'BENGAP, rata2 yang cakap tu,bijak2,sekolah bapak tinggi,pendidikan superb bagus,dahi tujuh lapan tompok hitamnya,kadang2 pergi buat haji dah berapakali tapi duk cakap kat orang macam tu.manusia jenis apelah masyarakat2 kita ni...yang perempuan pulak ada kadang tu,mak aihhh....tudungnya,tu dia!!!! lilit bagai...tapi mulut,loji najis pun tak sebusuk tu,malu sungguhla...

ibaratnya, 'orang2 yang beriman belum tentu akan syurganya,dan orang2 yang jahil belum tentu akan api nerakanya....fikir2kanlah...maaf kalau ada yang terkurang,tapi kalau sebut pasal anak ni,fikirlah dengan matang,waras,gunakan akal yang terlalu istimewa Allah kurniakan untuk kita,ada anak,takda anak bukan sesiapa tentukan,anak kembar,anak seorang,anak ape ke pun,bukan juga sape2 yang tentukan melainkan hanya Allah s.w.t sahaja yang lebih tahu akan sesuatu,dan DIA lah Yang menentukan akan sesuatu...

walaupun ini dinamakan lumrah,tapi sebagai manusia Allah sentiasa mengadakan jalan kebaikan untuk kita pilih,mengapa mesti selalu mengeluh dan meminta2 yang tidak2,sesungguhnya Allah lebih tahu...anak adalah amanah Allah,kalau setakat rasa takmampula tak bersediala apela bagai...jangan gatai2 nak berpasangan,jangan gatai2 nak kahwin,jangan gatai2 nak itu ini...benda lain merewang bagai nak,bila Allah kurniakan perkara paling berharga mula mengelupor serupa hilang akal...naudzubillah...

tahniah pada bakal2 ibu,dan paling berbangga nak ucapkan terima kasih pada ibu saya,emak yang telah bertarung nyawa segalanya untuk saya...alhammdulillah kepadaMu YA Allah...anak2 adalah coretan terbaru dalam kamus hidup seseorang yang bergelar wanita sejati...begitu hebatnya seseorang yang bernama perempuan.wallahualam,

p/s-kalau rasa entry ni emo,patut jugak.sebab jangan ambil mudah soal anak.dan maaf sekali lagi kalau banyak kesilapan dan kekurangan.semoga dirahmati Allah seluruh umat islam dimuka bumi ini.amin


No comments:

Post a Comment