jemput jadi kawan =)

Thursday, January 26, 2012

ingat janji Allah

assalamua'laikum wbt sahabat =)

janji Allah itu pasti.andai tidak diberi didunia Allah telah simpankan di sana buat kita.subhanallah.Allah itu baik bukan? Allah itu Maha Tahu.Allah lebih tahu apa yang terbaik buat hamba2Nya.subhanallah Maha Suci Allah.

menunggu khabar gembira namun diberitakan khabar sebaliknya.Allahuakhbar...
laila haillallah muhammadurasululullah...
lahawlawala kuatailla billa...

lantas senyuman yang saya lepaskan.entah kenapa.sungguh jelas terpamer senyum diwajah.meski gigi tak berapa nak tersusun kemas tapi saya duk sengih-sengih...bukan sebab saya tabah sangat apalagi bajet baik bagai.gini,apa yang ibu bapa saya ajar memang benar2 membentuk peribadi saya.gitulah didikan mereka pada saya.menerima apapun dengan senyuman demi senyuman.dan mulakan apa sekalipun dengan bismillah...

apa kaitan senyuman dengan bismillah ana?''

ada.sangat bersangkut paut.''
ya tapi kenapa ana?''
pertama senyum itu bisa melunturkan hati yang resah gelisah dan duka dan juga mengambarkan betapa kita ini tenang dalam apa situasi sekalipun insyaAllah.dan bismillah itu pembuka pada setiap perkara.ucapkanlah bismillah pada setiap permulaan pekerjaan kita.ada rahsia besar disebalik ungkapan 'bismillahirahmanirrahim''...

jujur lewat pagi ini serasa tidak terbendung untuk dicoret coret segala rasa.tapi saya berbalik pada asal.saya perlu berfikir dan muhasabah diri yang mana setiap yang berlaku atas muka bumi ini adalah atas izin Yang Maha Kaya.Allah pemegang dunia ini.Allah Ya Khaliq.

jadi apa yang harus saya gusarkan.apa yang perlu saya bentak bentakkan sedangkan Allah itu Maha Esa atas dunia dan 'negeri sana' kelak.bohong andai saya berkata yang saya gagah mempamir rasa kuat.atas kudrat apakah yang saya gunapakai hingga tidak ada sekelumit rasa lemah.tidak pla kerana saya hebat atau kuasa luar biasa tetapi sekali lagi saya ulangi yang mana Allah Maha Tahu.

saya menahan diri dari pelbagai rasa.membentuk diri supaya betah dan tabah dengan pura pura dunia.andai ini jalannya saya redha...sesungguhnya saya memupuk diri agar mengharap redha Allah semata mata...Allahuakbar!

sana sini manusia itu beda sekali sikapnya.rambut saja sama warnanya tetapi tidak pada sekeping hati.jadi karna mudahnya rapuh dan berbolak hati itu maka saya memilih untuk memahat setiap rasa gundah dan seumpamanya hanya pada Yang Maha Agung.Allah Azza Wajalla.

puisi hati.


aku lemah.tetapi Allah itu Maha Kuat.
aku sangsi.tetapi Allah itu Maha Tahu.
aku hampir gugur.tetapi Allah itu Maha Mentadbir.
dalam pasrah dan redha aku mengharap redhaMu Allah.
gerimis titis mutiara ini aku hempaskan segala pilu kesah dan duka
Engkau Maha Melihat,maka aku redha akan setiap yang diqadakan dalam perjalan hidupku...


demi Allah.aku bergantung sepenuhnya padaMu Ya Allah.
teguhkan imanku.cekalkan jiwaku.tetapkan hatiku Ya Allah.

p/s-hari ini diduga.hari esok terima hikmahnya.insyaAllah Allah Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.
masyaAllah hari ini diduga sedikit,air panas terkena jari manis sewaktu buat kerja dapur...baru sikit tuu =)

No comments:

Post a Comment