jemput jadi kawan =)

Thursday, December 27, 2012

pavlova

assalamua'laikum sahabat :)

mudah2an dihujung2 tahun baru ni saya tinggalkan tabiat jarang2 update ulasan di blog ini.moga2 mulai sekarang dan tahun baru 2013 akan datang saya dikurniakan Allah idea yang berguna untuk isikan disini.

kalau sudi moh jenguk dessert yang saya buat ni.suka saya beritahu setiap hal yang berbentuk masakan memang saya tidak arif,sekadar buat yang tahu dan dibawah kemampuan.

resipi pun saya rembat dari television mahupun internet.tapi yang peliknya saya suka memandai2 ubah bahan/cara dan apa sahaja mengikut keadaan dan keperluan bahan.kadang2 saya memang main bedal aje.


pavlova versi ana :)


biasa mesti anda lihat berbentuk bulat dan ada yang rajin akan buat lapis demi lapis(dua lapis macam kek gitu) tapi saya buat petak.sebab saya hanya guna satu dulang pembakar.bukan nak cipta kelainan tapi ni mandai2 and buat ikut sedap aje.hee

baiklah resipi ni pun mungkin portionnya basic dan kecil,apapun ikutla anda ye ,

pavlova ana
bahan bahan
4 telur ayam (putih sahaja)
1/2 cawan gula kastor
1/2 sudu besar teh cuka
1/2 sudu teh esen vanilla
1 sudu besar tepung jagung

** guna api bawah sahaja waktu bake.panaskan pada suhu 140dc.and bila masak tukar pada suhu 120dc.

cara cara
1-putar putih telur pada kelajuan paling tinggi hinga gebu.masuk gula and putar pada kelajuan sama.masukkan tepung putar lebih kurang 3minit lagi.
2-masukkan esen vanilla and cuka.kacau rata.
3-sediakan dulang and jangan lupa atas dulang isikan baking paper.isikan bahan yang diputar tadi atas dulang tersebut,ikut kemahuan kita nak bentuk apa,bulat bintang etc.
4-lepas 1jam 15 minit (masih bergantung pada oven masing2,kan tak sama ) lihat ok tak,if dah ok biarkan ia rehat dalam oven lebih kurang 10minit.
5-putar whipping cream (ada jual di hypermarket/kedai2jual bhn and alat2 buat cake bagai)selama 10-15 minit.putar hingga gebu ,

ni resipi ni saya copy paste aje dari facebook saya sebab sudah tak lalu nak taip :)
selamat mencuba tapi maaf kalau ada yang kurang ye ,

p/s-teringin mahu jadi orang lain yang mahir dalam pelbagai bidang,misalnya masakan.maknanya dia tahu masak apa jenis pun.kalau saya,saya sangat suka makanan barat jadi kenalah rajin buat baru terror.hihi


No comments:

Post a Comment