jemput jadi kawan =)

Monday, December 15, 2014

Ujian dan Hikmah

Assalamua'laikum.

Bismillah Alhamdulillah.

Sehingga harini belum pernah saya dengar sekalipun tahu ada antara kita yang terlepas dari ujian dan kesulitan dalam menempuh hidup. Ujian kita berbeza disamping selari dengan kemampuan dan keupayaan kita yang mana Allah tahu tahap kita.

Siapa lagi yang mampu bantu dan memberi motivasi pada diri kita sendiri melainkan diri sendiri. tidak sama dengan kekuatan dari orang lain serta semangat yang disebut sebutkan. ya tak sama!

Ujian yang datang takkan berhenti dan sunyi hinggalah kita mencapai sesuatu yang namanya puncak pada kehidupan iaitu mati. saya pernah baca tulisan Prof.Dr.Muhaya tentang ini. kerana kembara kita bermula apabila kita telah pergi dijemput Illahi dengan segala amal yang dibawa sebagai bekalan menuju akhirat. sesungguhnya di dunia adalah tempat kita berpenat lelah. amatlah rugi bagi sesiapa yang tidak berusaha, bekerja dan pastinya tidak melakukan amalan khusus serta amal soleh/sunat yang di sebutkan dalam Islam.

Panjang lagi kehidupan ini bagi saya dan semua andai diberi nafas lagi , Allahurabbi.

sesekali rasa diri sendiri terlalu lemah dan tidak ada daya yang stabil hadapi cobaan. walhal cobaan itu tanda Allah lihat dan sayang pada hambaNya.

dalam cobaan itu terkandung hikmah.
subhanalah Maha Suci Allah.

selain itu hati merasa sangat tenang dan selesa bila membaca tulisan Ustaz Parol sambil mengingati kata-kata ilmiah dari Ustaz Kazim. masing masing menyebut dan mengingatkan kita tentang hebatnya Allah serta betapa Allah itu tidak akan pernah siakan hambaNya. melainkan diri kita yang menzolimi diri sendiri.

kata Ustaz Pahrol , pohon dan mintalah hati yang sabar bukan pula pinta hidup yang mudah. begitu juga pesanan Ustaz Kazim, Allah sayang dan kasih hambaNya yang sabar sebab ada ganjaran hebat bagi mereka yang bertaqwa di jalan Allah.

Jadi , kepada saya sendiri dan siapa pun yang membaca mudah mudahan kita kekal istiqomah dalam iman untuk selalu bersyukur serta sabar di jalan Allah.

moga Allah berkati kehidupan dan segala nikmat yang kita miliki.


p/s : kalau jatuh ayuh bangun , jatuh lagi bangun semula. begitulah sampai akhirnya. tetapi pastikan kita selalu sabar , redha dan ikhlaskanlah. Allah Lebih Mengetahui.
wallahualam.





No comments:

Post a Comment