jemput jadi kawan =)

Wednesday, December 8, 2010

penghijrahan kepadaNYA.

'kasihnya ibu membawa ke syurga,
kasihnya saudara masa berada,
berkorban nyawa,
tanda kasihnya,
berkorban raga rela binasa...

kasihnya ayah,
sanguplah berpisah dan kasih anakanda
berkorban nyawa,
biarlah jiwa akan terseksa
ikhlas dan rela asalkan bahagia'...


lihat bait-bait lagu yg dinyanyikan oleh sharifah aini.renungkan dan hayati betapa ibu dan ayah kita bersusah payah,berkorban dan sanggup berjuang apa saja selain sering menjadi 'lilin menenerangi untuk orang lain namun rela membakar diri sendiri'...bertapa hebat insan yang Allah ciptakan sebagai ibu ayah untuk kita...

subhanallah.saya terpegun dan sungguh2 bersedih bila mendengar dan menghayati lirik ini,tambah2 dengan melodinya yang betul2 buat saya sedar betapa saya lebih pentingkan diri dari ma dan ayah.saya perasan yang saya dah cukup baik untuk mereka,walhal banyak kekurangan yang jelas...paling saya takkan lupa bila saya sakit ma ayah tak tidur malam.masyaAllah,ampunkan saya Ya Allah kerana tidak menjadi anak yang baik.saya rasa terlalu berdosa dengan mereka ya Allah.ampuni segala kekhilafan saya ya Allah...

saya berdoa dan berharap agar kedatangan 'AWAL MUHARAM' pada tahun ini hadir bersama2 penghijrahan diri yang serba kekurngan kepada yang lebih baik...saya sayangkan kedua ibu bapa saya yang terlalu istimewa dihati saya.entahlah ya Allah,kalau saya tiada mereka,matilah seluruh semangat saya ya Allah...terlalu banyak sikap dan perbuatan yang tidak sepatutnya saya lakukan.saya terlalu naif akan erti kehidupan..semoga 'penghijrahan yang saya iltizamkan seiring dengan usaha saya ya Allah...tak sanggup saya melihat ibu ayah saya bersusah payah setiap kali saya memerlukan mereka...saya berdoa agar kekuatan dan semangat mereka yang terlalu kuat untuk perjuangkan masa depan anak2 juga mengejar keredhaan illahi mendapat kebaikan dan keizinanMU YA Allah....subhanallah.saya bersyukur yang tidak terhingga kerana meminjamkan saya kedua ibu bapa yang terlalu baik dan terlalu menyayangi saya.

penghijrahan dan kekuatan.

adakalanya saya melihat dunia terlalu mudah dan sangat indah untuk saya jalani,tapi kadang2 saya sendiri hampir2 rebah dek cobaan dunia yang diluar jangkauan saya.tapi lihat,atas semangat ayah emak,saya tangkas bangun dan mula berjuang demi kehidupan yang semestinya sementara.saya tahu yang dunia hanya pinjaman,tapi saya selalu leka.saya seringkali bertangguh ke jalan Allah,tapi syukur alhamdulillah,saya tahu Allah masih sayangkan saya sebab itu saya sering rasakan yang saya patut berjuang ke jalan Allah disamping bersabar dan tabah dengan kehidupan...jadi bagi yang membaca,terutama buat diri saya sendiri jangan biarkan jiwa kita terseksa atas sikap dan perbuatan kita sendiri.usia kita bukan makin muda tapi semakin melewati 'kematian',marilah kita berhijrah kepada kehidupan yang diredhai Allah.berkorbanlah apa saja demi kaseh kita pada ibu ayah dan bersyukur kita pada Allah.

kekuatan bukan tiba2 datang dan menyelubungi kita,tapi kekuatan datang dari Allah,Allah memberikan kekuatan bagi hambaNYa yang merintih dan bermohon padaNya.isilah jiwa hati dan perasaan kita dengan keinsafan dan kesyukuran yang senantiasa akan membawa kita ke jalan yang bahagia...

saya yakin dan pasti yang Allah akan berterusan menguji hambaNya.dan saya juga ada membaca sebuah buku yang menyatakan bahawa 'setiap insan yang diuji itu adalah insan yang terpilih dan bukan semua Allah pilih untuk itu',Allah sentiasa ada bersama2 orang yang meminta dan merintih pertolongan darinya,Allah juga menyuruh malaikat untuk menguji hambaNya yang terpilih kerana Allah ingin mendengar doa dari hambaNya,' -jadi setiap dari umat manusia,jangan takut atau silu memohon kepada Allah.saya tujukan pada diri saya juga,rendahkanlah dirimu serendahnya pada Allah.Allah sentiasa mendengar doa dan rintihan hambanNya...

kotakan keyakinan dan binalah empayar kejayaan.

saya selalu merasakan yang saya sudah terlalu tua untuk terlalu bergembira tanpa hala.saya merasakan saya terlalu banyak membuang masa.saya merasakan yang saya selalu mengabaikan yang sepatutnya saya dahulukan.tapi alhamdulillah,Allah ITU MAHA MENGETAHUI,Allah selalu melindungi saya dari putus asa.alhahmdulillah...entah kenapa saya merasakan semua itu,saya dapat rasakan yang Allah selalu memberi ruang untuk saya,cuma saya yang terlalu 'tak bijak' untuk melalui lorong dan laluan itu...jadi saya membina tekad dan azam agar segala hajat dan impian saya dapat saya laksanakan tanpa kenal erti putus asa,saya akan pastikan yang saya akan menjalani kehidupan dengan lebih telus dan ikhlas,mudah2an.mohon pada Allah agar saya tidak lalai dengan nikmat dunia tapi bersiap sedia dengan 'bekalan' untuk akhirat yang pasti.'


saya bukan hidup atas naluri dan kata saya,tapi apa yang saya ada sekarang semuanya atas rahmat,nikmat juga doa 'KERAMAT' oleh emak ayah serta mereka2 yang sering mendoakan kebahagian dan kejayaan saya...

saya berdoa agar saya,ibu ayah dan seluruh keluarga saya dirahmati Allah dunia akhirat,saya berharap agar saya dapat menikmati seadanya denyut nafas yan Allah pinjamkan buat saya..moga2 keranaMu AKU BERUBAH,amin yarabbal alamin.

saya suka statement 'jangan takut apalagi gusar untuk berubah'...
dan saya yakin saya bukanlah sebaik mana,saya banyak kekurangannya.

mohon penghijrahan kehidupan yang lebih baik diterima dan diredhai Allah Taa'la.amin


No comments:

Post a Comment