jemput jadi kawan =)

Tuesday, February 1, 2011

cakap biar berpadan

salam.
peringatan dan amaran buat diri sendiri.mudah2an mana yang baik dpt kita sama2 jadikan panduan.tinggalkan mana yang tak baik.hari2 kita mesti bercakap.bermonolog dan sebagainya.cakapla apa saja.tapi seingat saya cakap2 jugak akan mempengaruhi sistem otak.kalau cakap yang baik maknanya sel2 yg baiklah yg akan bergerak ke otak dan molekul yang terbentuk adalah molekul positive.kalau cakap macam 'haram' bak kata orang2,bermakna molekul takbaiklah yang berputaran dan automatik terus menerobos ke hati..huh...janganlah...taknak.taknak...

hari2 jugak ada macam2 hal yang akan melanda kita.dan disebabkan hal2 tu lah yg membuatkan kita bercakap yang macam2.orang cakap kalau nak kenal hati budi orang tu,kita lihat dari gaya dan lenggok percakapan dia.ya.betul!fakta! tapi ada jugak pada satu2 keadaan dan waktu fakta tu jadi kurang tepat,atas sebab dah dicemari.fikir sendirilah maksud saya.

saya pun kadang2 menulis dan meluahkan apa yang berlegar difikiran atas sebab keadaan dan tuntutan waktu.sebagai contoh,saya suka melihat orang.tapi saya tak suka menilai orang.saya tak suka bercakap hal orang,tapi saya suka bercakap perihal manusia yang semakin hari semakin macam2.sampai satu masa,saya benci dengan tekbologi yang terlalu pesat,saya benci pada tindak tanduk manusia yang semakin berani,saya benci dengan fesyen yang terlalu melampau dan sifat2 megah manusia.

TAPI! siapa saya nak menegur atau menasihati orang lain,nanti dikata berlagak tahu,berlagak alim,berlagak suci,berlagak segala2nya....macam tu reaksi orang yang sudah terhakis ketamadunan adat budaya dan tatasusila...

benar kata orang,
'yang cantik usah disangka cantik juga sikap lakunya.
'yang buruk usah difikir cacat akan perbuatannya.

luar tak menunjukkan dalam.tetapi dalam,selalu kalah bila luarannya kurang hebat dari luar.fikirkan...

p/s-nilailah dengan bijak isu ketamadunan manusia sekarang.cakap seolah2 diri sendiri shj yg benar,org lain semua takbetul dan silap.bercakap semua pandai,tapi cuba buat,apa rasa?
dan lagi satu,saya terlalu berharap agar masih ada lelaki dan permpuan yg beradab seadanya.bukan mengejar kegemilangan dunialoka yang dah akhir zaman ni semata.


No comments:

Post a Comment