jemput jadi kawan =)

Wednesday, May 11, 2011

ilmu yang patut dikongsi

hai hai =)
sebenarnya kali ni entry yang sekadar nak berkongsi pengalaman dan
perangsang untuk sama2 menikmati kehidupan dengan lebih yakin.ececeh...
mudah2an bermanfaat walau hanya dengan sepatah ayat atau kata2.

**ini antara sedikit perkongsian status2 saya di facebook.bukan tujuan publisiti,tetapi
bertujuan untuk memperbaiki diri sendiri dan saya rasa perlu untuk saya berkongsi ilmu.
ada sedikit ilmu tapi tak share mana maunye...hee

selamat menjamu minda.hee
**agak2 tak jelas boleh klik kat gambo bio beso and jelas =)



ini kes menutup aurat,Kewajipan.Wajib.masalah tentang berhijab semakin berleluasa orang2 bertanya dan musykil tentang cara pemakaian atau etika sepatutnya yang perlu kita ikut..
apa susah,kita ada petunjuk dan rujukan yang paling baik dan terbaik yang Allah kurniakan iaitu Al Quran...takpun rujuk pada yang arif hal2 hukum hakam ugama.dan disini saya berniat utk berkongsi apa yang saya tahu.

nak bertudung mengapa mesti was-was?
ikutlah nak berfesyen macam manapun,yang jelas AURAT IS AURAT.
WAJIB IS WAJIB.NAWAITU perlu jelas.
wallahualam.



mak saya selalu cakap,tak mengapa kita memohon maaf sekalipun kita tak salah.Allah puji sifat mulia tu.biar orang taktahu kisah sebenar sebab Allah Itu Maha Mengetahui segalanya.



kita hari2 dipojok dan didatangi dengan macam2 rintangan,tapi janganlah asyik dengan mengeluh.tak bagus.tak rasa ke nikmatnya hidup ini bila ada macam2 rencah untuk mematangkan diri...


kadang2 gerak laku kita dalam dunia ini,kita selalu abaikan yang memang sudah terang lagi bersuluh akan kesahihan dan kenyataan sesuatu.misalnya kebertanggungjawaban kita pada ibu ayah...saya akur dan sangat2 ersetuju dengan kata2 hikmah yang mana,
'Allah redha akan kita dengan adanya redha kedua ibubapa.'
buat apapun yang pasti kalau makbapak tak redha,maka sia sialah kita.

dan,jadikan SABAR itu kunci utama dalam mengecap kejayaan.suka saya nak ingatkan yang kejayaan itu bukan terletak pada harta bbenda dan kekayaan atau pekerjaan seseorang,tapi kejayaan yang hakiki dalam hidup kita adalah
KEJAYAAN DALAM MENCAPAI KEBAHAGIAAN..
mari renungkan dan hayati.



saya selalu ingat kata2 ni.sebab saya sebenarnya kalau sedang bersedih,saya akan teringat peristiwa2 lalu,baik yang indah dan sebaliknya,walau payah tapi saya perlu redha...kunci pada kesedihan saya sebenarnya adalah sebuah senyuman.entah kenapa itu saja cukup untuk saya kembali tenang.alhamdulilah.hee
**pssttt,takan nak tunggu hepi baru nak senyum,mane maunye =)


ececehh,ini tande saya nyokong orang kamping saye!
IM Hassan! moga2 Allah permudahkan urusan miker yea,semoga Allah melapangkan hati,minda dan dada IM Hassan utk menerima ilmu2 milik Allah.
hidop oghang peghak!
hee


hee...status atas tu saya takla nak maksudkan ape2,atau ape..macamnilah ya,sebenarnya adalah lebih baik kita tak berpacaran...maaf ya,ini pandangan saya aja.takde sangkut paut dengan sesiapa,terpulanglah pada individu nak melayari hidup masing2,
pada saya 'yes! single is heaven,couple is trouble,
kahwin is alhamdulillah,and CINTA after NIKAH is nikmat =)
dan sebenarnya dalam islam takda ayat atau nas2 Al Quran yg membenarkan cinta2 or pegang2 or ape2 sebelum bernikah...mudah2an Allah mengurniakan saya cinta sejati milik Allah selepas saya BERNIKAH...amin.saya mengharapkan CINTA yang diredhai Allah.perhubungan yang mengikut HUKUM HAKAM ISLAM.sebab ape? jawapannya ada dalam fikiranmu wahai pembaca yang pintar =)

rezeki bukan hanya pada duit.
apa2 shj yang diperolehi kita perlu bersyukur...TQ ALLAH.


mentaliti orang2 kita yang menjadikan rupa kecantikan sebagai ASAS kejayaan dan kenikmatan dalam hidup.terpulanglah pada individu.
BUT jangan cari nikmat sementara hingga terabai tanggungjawab hakiki pada YANG MAHA ESA.


sentisalah beringat dan mengingati Allah.



perjuangan dalam hidup ada banyak cabang...bukan tertakluk pada satu2 perkara sahaja.


alhamdulillah pada Allah kerana saya dikelilingi insan2 teman2 yang amat mulia hatinya,saya menghargai walau siapapun kamu.sebab saya selalu pesan pada diri,'kita semua serupa saja dimata Allah,yang beza cuma AMALAN kita sahaja.


perlu menikmati hari2 yang indah.dan selalu hadirkan ion2 positif sebagai tenaga diri.bukan nasi aje bagi kasi tenage ye!


penting bukan ilmu ini?
takperlu terkejar2 atau mengejar2,perubahan itu memang ambil masa.tetapi dalam masa itu sangat manis untuk dilalui..pahit pun pahitla,telan aje =)


ma and ayah saya panggil saya duka cakap 'betuah punye anak' takpun
'hai ya Allah budak betuah ni..hihi
alhamdulillah,doa tu...memang terasa bertuah betul!



sulit macam manapun,sesunguhhnya dari Allah datangnya ujian itu dan kepada DIA juga kita perlu memohon petunjuk dan hidayah...
sabarlah wahai hati... =)


p/s-peluang biasanya akan hadir disaat2 yang kita sendiri tak terfikir.dan semuanya berlaku atas kehendakNya...

terima kasih kerana sudi membaca.semoga Allah membekati kita semua.amin =)

1 comment: