jemput jadi kawan =)

Wednesday, June 29, 2011

jejaka pilihan

salam ya sahabat2 semua =)
maaf ya,atas ni sekadar tajuk,idak makna apa2,jauh sekali nak memilih2 calon suami masa depan bagai...bukan apa,nanti ada yang mikir nak cari jodoh. =)

sebenarnya ini saya kira entry istimewa dan sangat membanggakan sebab saya nak share tentang sebuah rancangan yang amat baik dan bisa membawa kita lebih sedar dan faham akan betapa penting dan hebatnya ISLAM itu.dan sebenarnya saya amat mengalu alukan semua pembaca untuk berkongsi atau luangkan masa bagi perkara2 yang bermanfaat dan insyaAllah membawa syafaat untuk kita.mudah2an AMIN YA ROBB,

gelombang dan fenomena IMAM MUDA bukan saja di malaysia ya,tapi seantero masyarakat dunia,bukan saja tertumpu bagi yang berugama ISLAM,tapi juga berusaha untuk menarik minat bagi yang bukan islam,lihat,betapa indahnya ISLAM itu bukan?

kebetulan,imam muda musim kedua ini,salah seorang finalis yang layak ke final ialah orang kampung saya,iaitu imam muda hassan adli dari ayer tawar...tak jauh tu dengan kampung awok...awok orang sitiawan,im hassan ayer tawo...ater....ahaha

ater,bila nyebot peghak aje,dan dan slenk peghak...tule namenya hujan batu dinegeri awok,ujan emeh di negeri oghang,awok cemana pon,tetap ngingta kampong awok...kome ader? hihi
biole ujan apepon...awk tetap bangge kemain dengan tempat awok...peghak memang tebaik le kome oii!! hee

baiklah,cakap macam biasala ya,bukan apa nanti bukan semua yang faham ye,

semalam saya alhamdulillah berpeluang tengok medan imam muda episod sebelum melangkah ke final yang bertemakan 'warga emas'...ya rabbi...subhanallah,sedih dan pilu hati bila saya lihat orang2 tua yang dihantar ke anak2 ke rumah jagaan orang2 tua.apakan daya,berat mata memandang,berat lagi
bahu memikul,sebaknya hati saya...walaupun saya hanya sempat tengok ulang tayang d oasis,sebab hari jumaat minggu lepas saya memang superduper sibuk,tapi dengan suasana yang hanya saya seorang di depan tv,dan saya betul2 rasa Allahuakhbar,minta dijauhkan perbuatan keji itu dari saya dan seluruh adik beradik saya,naudzubillah...walhal sebagai anak,dalam doa untuk ibu bapa sendiri ada menyebut(sebahagian)

'ya Allah ampunkanlah dosa2 kedua ibubapaku,kasihanilah kedua ibubapaku sepertimana mereka mengasihi ku ketika kecil,izinkan aku berbakti kepada mereka......'

jadi,mengapa mesti dihantar ayah dan ibu kesana...masyaAllah...kenanglah kembali siapa yang membawa dan mendidik kita setelah kita jejak kebumi selepas dikendong selama sembilan bulan sembilan hari...dan siapa kita harini ini adalah kerana doa siapa wahai anak2 sekalian...subhanallah...saya mengingatkan diri saya sepenuhnya...mudah2an antara kita semua abil iktibar,

paling pilu bila part im hassan bercakap tentang hargailah ibubapa kita,sebab apa kita ni dah hilang baru terasa sesuatu itu bernilai,suara yang hari2 sebut dan panggil2 nama kita itu akan kita rindu bila dah tiada...Allahuakhbar,saya betul2 nangis waktu tu..alhamdulillah saya punya mak ayah,dan paling beruntung mak ayah saya adalah orang yang paling baik dan mulia dihati saya...siapalah saya tanpa mak ayah...pilu hati ni bila dengar kata2 im hassan 'kita ni dah takda baru rasa benda tu bernilai,bila ada kita tak ambil tahu pun'...lebih kurang itulah kata2 yang disampaikan olehnya.

dan kita sedia maklum bahawa im hassan tidak berayah sejak kecil,kasiahan bla di akhir rancangan im hassan ada berkata 'dan mungkin kalau ayah saya masih ada mesti dia pun cukup berbanggan dan gembira'

see.....apa perasaan anda?

kita ada ayah emak kan?
kita ada abang,kakak adik...

orang lain ada kita fikir macam kita untungnya...
walhal beribu2 oang yang tiada ayah tiada ibu...kita?

jawapan dan keputusan semuanya atas diri kita,

tolonglah,hargailah sepenuh hati ayah ibu kita,jauh manapun kamu melangkah,tinggi manapun kamu jejak,ingat dan kembalilah pada mak ayah,jagalah mereka,berbaik dan layanilah ibu ayah sebaiknya selagi mereka masih ada...dan saya pernah cakap sebelum ni,kejayaan kita hari ini boleh jadi atas doa mak ayah yang sanggu berdoa siang dan malam demi kita...doa ibu ayah sangat mustajab.dan kerana redha ibu ayahlah menjadikan kita kita ini sebagai umat manusia yang hebat,bukan kerana usaha kita semata,ibu ayah itu permata yang tiada nilai tandingannya,

dan entry ini,saya berharap menjadi contoh,pengajaran dan iktibar betapa tabah dan kuatnya im hassan berjuang di jalan Allah,semua imam muda juga punya harapan dan tujuan yang sama,

tenangkan diri,hayati gambar yang saya kongsikan,saya ambil gambar2 ini dari page 'kelab penyokong imam muda hassan...dan page imam muda sendiri =)

bagi anak2 muda diluar sana baik lelaki ataupun perempuan meh berlumba2 menuntut ilmu,mudah2an Allah redha ya,ilmu untuk dipelajari,dipraktik dan dikongsi ya...berdakwahlah ke jalan Allah,
walau hanya dengan sepatah kata,asalkan niat untuk sama2 mengingati Allah,betapa hebat serta indahnya syurga Allah,

sebab saya letak tajuk jejaka pilihan,hmm,orang2 mesti dah buat tajuk tu,lepas tu ni satu kaedah nak tarik orang supaya membaca la gitu..hihi

dan,bagi yang perempuan mestilah nak mencari calon suami yang dapat membimbing ke jalan Allah...sayapun tarukla tajuk tu.asyik nak yang macho kaya bagai aje,haa...ni meh kita sama2 hayati mana sebenarnya lebih utama...IMAN atau yang lain?

silakan menikmati foto2 ini, =)















bonda im hassan

























apapun saya mendoakan yang baik2 untuk im hassan dan im nazrul
cool man.

seorang anak jati perak -im hassan
seorang anak jati johor tapi berkhidmat di perak -im nazrul

adik saya time first rengok rancangan medan imam muda musim ke2 duk cakap kakcik tu cikgu yang selalu ceramah skola adik tu...tau2 ye la betul...im nazrul..hihi

tapi saya harap orang perak la juara musim kedua.bangga teman...apepun im nazrul juga sama hebat.

p/s-mudah2an segala yang dirancang berjalan lancar,dan diberkati Allah hendakNya =)
amin

No comments:

Post a Comment