jemput jadi kawan =)

Saturday, June 11, 2011

sebuah doa dan secebis bahagia


jangan menunggu bahagia baru tersenyum,tapi tersenyumlah maka kamu akan bahagia =)

rajin2la senyum.bukan kene bayar incometax for smiling atau ade zakat senyum..ater...
senyumlah wahai hati,dari hati turun ke ??
turun ke bibir dan pipi la..
senyum kan?
saya senyum ni =)
senyum balik kat saya,ngee
=)




jangan senyum camni.sebab ni senyum sekerat.hihi
-sekadar gambar selingan-



assalamualaikum pada kalian,

mudah2an kita berbahagia selalu.jangan bermuram durja ya,bukan ape,hidup makin singkat...entah esok lusa kita tak tahu bila dijemput illahi.apa yang saya maksudkan bukan berhiburan atau bersosial semata...bersederhanalah dalam apa sekalipun,tapi dalam mendalami dan menjalankan perintah Allah janganlah sederhana...sebab apa,kita perlu tahu seimbangkan antara tuntutan kehidupan dan bekalan yang bakal kita bawa di akhirat kelak.apapun destinasi kita yang pasti dan kekal abadi adalah akhirat...jadi mari sama2 ambil pendekatan dan usaha yang tanpa henti untuk mencari redha Allah,

saya memetik kembali apa yang telah saya baca dalam naskah terbaik jadilah wanita paling bahagia oleh Dr Aidh Bin Abdullah Al Qarni, yang mana,bergembiralah dengan apa yang akan mengembirakan kita,namun bersederhana dan lalui kegembiraan itu dengan mengutamakan syariat islam pastinya.

maka berbahagialah kita...apapun yang melanda anggaplah itu cuma hanya liku2 kecil untuk kita mentarbiah diri menjadi yang lebih baik.

terusik hati saya,itulahkan...sebenarnya jika kita mengetahui akan kekuasaan sesebuah doa,dan kita merasai akan keindahan doa itu pastinya kita takkan pernah mahu lupa untuk berdoa menadah tangan merendah diri pada Yang Maha Esa...maksud saya terusik hati tadi sebab,saya ada meluangkan masa tadi tengok imam muda,dan dalam pada tu,ada satu part yang mana im nazrul menangis menitis air mata tatkala seorang banduan menadah tangan mendoakan beliau..pada saya,mungkin im nazrul merasakan betapa bersykur dan terharu apabila dia didoakan...dan disini dapat saya simpulkan perasaan saya yang mana,bagi saya tiada hadiah yang paling hebat dan mampu mengusik jiwa melainkan sebuah DOA yang KUDUS lagi penuh penghayatan buat saya...kerana,jika orang2 mendoakan kita dan pastinya kita sendiri perlu berdoa untuk diri sendiri maka dengan hanya DOA dapat mengubah sesuatu atas izin YANG MAHA KAYA,

saya masih ingat pada salah satu entry saya tentang seorang hamba Allah yang sedang dalam sakit tenat yang mana hanya menunggu masa dijemput illahi tetapi selamat dan dapat terus hidup bila mana dia telah didoakan oleh anak2 yatim...dan perlu diingat yang mana doa seseorang itu insyaAllah dapat membantu mengubah sesuatu dan kita sendiri maklum yang doa anak2 yatim itu adalah antara doa yang pasti dikabulkan Allah..

dan kerana sebuah doa serta secebis bahagia cuma kita perlu berjuang seikhlas hati...pasrahlah semuanya pada illahi,betapa indah nikmat dan kurniaanNya,jadi berdoalah selalu walau dimana jua kita berada...untuk pengetahuan saya juga terasa hampir mau menangis bila menulis tentang ini,bukan pasal apa,tapi entahla...saya pun pegang kata2 ma saya 'kakcik sedang apapun kita,yakinlah dengan kuasa dan kehebatan akan sebuah DOA,jangan pernah lupa untuk berdoa,bila kita berdoa maka kita menadah tangan kepadaNya,dan kita mohon padaNya,dan hanya YANG MAHA KUASA sahaja yang dapat membantu kita,bukan sesiapa'...tenanglah wahai hati...berdoalah sepenuh hati,

ayah selalu ingatkan saya yang mana 'jangan pernah berburuk sangka pada Allah,kerana Allah lah sebenarnya yang akan mengkabulkan segala nikmat buat kita,bila DIA menurunkan ujian,maka habuannya nikmat,dan setelah DIA memberi nikmat DIA juga yang akan menghadirkan ujian..dan ujian itu jangan kita anggap sebagai satu penghalang tetapi satu terapi dan jalan terbaik untuk muhasabah diri supaya tudak terus bergelumang dalam kealpaan.


indah bahagia dan nikmatnya dengan hanya sebuah doa dan secebis bahagia.

senyum dan nikmatilah bahagia,


p/s-saya dah tak senyum lagi dah kalau saya jumpe bende yang saya suke,tu terus sedih sebab suke sangat.hihi.senyum yaww =)



No comments:

Post a Comment