jemput jadi kawan =)

Monday, June 13, 2011

perasaan kita berbeza

assalamualaikum,

mudah2an diberkati Allah selalu,
kira2 mahu ke ipoh esok tapi saya rasa ada urusan yang lebih perlu dan memerlukan saya,hee
jadi saya tak jadilah kesana...kendian le.insyaAllah,

sejak2 ni entah kenapa si seghimix saya bila jejak malam aje,masyaAllah mak aihh,agak tekedek2,lagi lambat dari siput..meleleh air mata awak nunggunye...sabo je la...ater kojenye pun tekedek2 le juge.hadehh

hurmm,malam malam gini rasa sedikit tak best sebab saya rasa entah kenape la ya,mudah2an Allah berikan saya petunjuk dan hidayah supaya dapat uruskan masa dengan lebih baik.amin,

ok2,saya nak cerita sikit pasal soal hati atau perasaan la gitu.ni ukan jiwang2 ye..cukup2le orang lain yang lebih arif yang cerita benda2 tu,saya ni naif gitu bab2 jiwang ni,ececehh....alhamdulillah syukur kita pada YANG MAHA KAYA LAGI AGUNG di atas sana yang mana kita semua dikiurniakan hati dan perasaan..cuma harus diingat sepuluh manusia,maka sepuluhlah jenis perasaannya...ye adakalanya sama dari aspek rasa tetapi tetap punya beda bak kata orang indonesia dalam bahasanya,memang berbeza sebab Allah itu MAHA CANTIK,MAHA HEBAT jadi dijadikan kita setiap dari kita punya beza dari sudut rupa,hati dan perasaan..itulah yang membezakan seseorang melalui perasaan...misalnya,seseorang itu punya rasa ingin menggenggam sebuah kejayaan yang baginya memiliki harta yang menimbun,ada pula yang berperasaan bahawa cukuplah bahagia dari mengejar cita2 dunia semata...ini contoh...jika kurang tepat contohnya harap dimaafkan,saya ini bukan penulis,tapi saya menulis dari apa yang saya tercapai dek akal.yang hanya sedang melintasi di ruang minda.kalau penulis semestinya dia hebat...penulis tak cakap macam saya,ayat tungging tebalik.hee,maaf ya,

jadi mari lihat destinasi dan definisi PERASAAN dari sudut pandangan dan idea kita yang berbeza..kamu semua punya alasan dan jawapan pada persoalan tentang 'perasaan kita berbeza'...
namun jika kita berbalik pada teras dan pegangan kita yang satu,pastinya tujuan hidup kita semua hanya satu iaitu menuju ke jalan Allah,sebagai muslim kita wajib berusaha mencapai redha Illahi,maka hidup kita pasti tenang,aman,bahagia dan seumpamanya...

menurut saya,perasaan antara hadiah paling istimewa yang Allah berikan pada saya,alhamdulillah.dengan perasaan juga saya selalu berangan dan berimpian macam2...kadang2 sampai tahap tak logik sebab saya sendiri akan cakap pada diri 'mak aihh,agak-agakle kemain cita2 tinggi kemain nak tutttt....(mana buleh bagitau...kang kome tiru impian teman!!! hee)

kerana adanya perasaanlah jugak saya tak pernah lupa yang mana jika saya selalu ada perasaan kasih sesama manusia maka ALLAH juga akan kasih pada saya,perasaan selalu jadi teman saya,kerana adanya perasaan saya selalu berharap agar saya akan terus terusan berusaha merubah hidup saya menjadi lebih baik..bukan apa saya ni pun bukan ke manusia biasa,manusia itu tidak bersifat maksum seperti NABI MUHAMMAD S.A.W...kita hamba Allah,manusia biasa yang terdedah dengan cela dan kekhilafan,saya juga pernah berbuat salah,berbuat sesuatu yang merugikan,ini bukan membuka pekung apa bagai,tapi apa yang saya kongsikan dengan satu matlamat andai ada yang dapat dijadikan iktibar maka teladanilah,alhamdulillah sesungguhnya penulisan sederhana saya bermakna,jka sebaliknya,lupa dan hapuskanlah...maafkan tiap dari butir bicara saya...

malam ni saya terasa nak menulis tentang perasaan pun sebab,kita ni,hari2 duk berlawan dan berusaha menangani perasaan kan?jangan lupa yang mana hari2 kita jumpa orang,hari2 kita akan berhadapan dengan macam2 ragam baik situasi sekalpun dengan manusia iu sendiri..kadang2 kita ni dengan perasaan sendiri pun boleh jadi kita bagai nak pengsan nak harungi..bukan senang.

sebab perasaan jugalah kita perlu selalu berhati2 supaya tak mengguris sesiapa...saya paling takut dan kalau boleh semahunya taknak jadi penyebab atau punca perasaan orang lain terluka...masyaAllah,saya tak mau,saya juga manusia jadi saya amat faham bila mana seseorang tu terluka atau perasaannya dipermain...

risau...saya ni antara manusia yang sebenarnya,suka melawak...suka menghibur orang lain...alah bahasa mudahnye,suka melawakle...tapi alhamdulillah tak pernah pula saya terniat nak membahan atau permain sesiapa,cuma adakala lawak kita mungkin akan disalah tafsir...jadi disini pun ada point yang mana perasaan itu haris dijaga...tapi nama lagi manusia mesti ada aja yang tak puas hati apa semua...jadi melalui lawak2 yang spontan tu saya pun ambil pendekatan cool aje,dan tak perlu nak fikir sangat kata2 orang...manusia kan tak pernah puas..

apapun,hadirnya perasaan tu memang manusia perlu hargai...hebatnya kuasa perasaan sampai kita hampir2 alpa...

jadi percayalah apa jua yang kita lakukan kita didiklah diri,supaya setiap rasa yang hadir dari perasaan akan menjadi sesuatu yang terlalu istimewa...PERASAAN sepatutnya merasai perkara2 yang indah aje...jangan asyik pesimis...

lupa nak cakap,kadang2 perasaan sedih selalu buat kita lupa pada perkara2 yang indah...mana mau,kita hidup perlu diteruskan.maka bersyukurlah...hari ini kita diuji,hari esok kita miliki sebuah hikmah yang tak pernah kita rasai..jadi nikmatilah kehidupan ini...hihi

p/s-kadang2 perasaan akan membuai layu jiwa kita.yeke?heh,

No comments:

Post a Comment