jemput jadi kawan =)

Thursday, July 7, 2011

menerima ketentuan dengan redho

salam buat pembaca,mudah2an pembacaan kalian disini memberi manfaat,dan saya hargai kedatangan anda kesini,semoga kita dipayungi dengan kasih sayang dan rahmat Allah,

andai jika saya punya kesempatan untuk menoleh kebelakang sambil berusaha merubah semua yang tidak bagus menjadi lebih baik akan saya lakukan.dan itu andainya berlaku....namun macam apa yang mak saya selalu katakan, 'jangan dibuang air matamu yang indah lagi berharga itu hanya kerana sebuah derita kehidupan yang mana kamu bisa mengubah kepada kebaikan'...

siapalah saya untuk berkata seperti itu seolah2 menyalahkan apa yang telah ditentukan buat saya...masyaAllah...ampunilah hambaMu ini ya Allah...

perubahan yang dimaksudkan ialah,merubah sesuatu dengan kuasa doa.ya doa.berdoalah wahai seluruh hamba Allah.

saya selalu melihat orang2 sekeliling sambil membezakan dengan diri saya.jangan silap faham,saya selalu berkata pada diri 'betapa aku sesungguhnya lebih beruntung dari si dia...'kerana apa ya?

saya cukup makan dan pakai bagai,tapi ada saya fikir dan teliti betapa masih beribu mungkin juta bilangannya umat manusia yang dalam kesusahan dan penderitaan...

kerana saya adakala bila terlalu sebak dalam meniti rongga2 nafas kehidupan saya juga mengeluh,merintih dan hiba pada sesuatu dan disitu mula merasakan yang saya kurang itu ini,tak cukup itu ini...masyaAllah....bukankah saya seolah melangkah ke lembah kekufuran dan tergolong dalam orang2 yang tidak bersyukur...nauzubillah...ampunkan setiap dari dosa kesilapan hamba Mu ini ya Allah,

dan jika saya melihat sesuatu yang indah dan hebat yang boleh menundang nafsu untuk memiliki,saya akan berfikiran,untungnya dia,dan aku?

kalau bisa saya merubah,ya Allah pasti akanku merubah segalanya...subhanallah...

bersyukur dan redholah dengan qada Allah terhadapmu wahai manusia,


manusia itu selalu berubah.juga hatinya.juga fikirannya.dan manusia kerap kali lupa siapa akan dirinya dan tujuan hidupnya...ya Allah bimbinglah daku ke jalan Mu,jalan yang baik lagi terpuji.

ya Allah,walaupun saya selalu dan berikrar untuk tidak memikirkan sesuatu yang tidak ditakdirkan untuk saya,namun itulah...saya seorang yang lemah...saya terkadang terasa lagi akan betapa sesuatu yang saya usahakan dan tidak tercapai memang amat pilu.ya Tuhan,tetapkanlah hatiku,tetapkanlah imanku..subhanallah...

maka apa sekalipun saya tetap mendidik hati,

ana,tabahlah wahai hati...
andai itu bukan untukmu maka Allah ingin mengujimu,

jika Allah kabulkan doa dan citamu maka Dia sayang kepadamu,

jika Allah tidak kabulkan sesuatu menjadi milikmu bermakna
Dia ada perancangan yang lebih baik untukmu,

ya ana,jadilah seorang gadis yang 'bertabah' selalu atas kalimat2 Allah
bersangka baik pada Maha Pencipta,
sesungguhnya Allah itu Lebih Tahu,

dan siapalah saya untuk mempersoalkan apa yang telah terjadi,terimalah ketentuan Allah dengan berlapang dada,redha,

istiqamahlah wahai puteri hati,

teruskanlah berdoa,
ibarat lirik lagu dalam hambaMU,
'usaha dengan doa masanya akan tiba'


sebelum saya akhiri coretan malam jumaat yang mulia ini,suka saya berkongsi yang mana,

kehidupan perlu diteruskan meskipun penuh derita dan kesedihan,

wallahualam,

p/s-jangan bermuram durja,tapi berusaha meningkatkan pahala =)


No comments:

Post a Comment