jemput jadi kawan =)

Thursday, July 14, 2011

terasa dihargai dan mensyukuri

salam.

siapa ya kat atas dunia ni yang tak mahu dikasi perhatian dan mendapat perhatian.jangan kata tak ada sudah.selagi namanya manusia kita tak dapat lari dari perasaan yang macam2 itu.dan perasaan yang dirasakan bila orang menghargai dan sedar kewujudan kita sangat2 bermakna bukan?

tadi,saya lepas habiskan taklimat di petaling jaya,sampai rumah di shah alam saya keluar nak pergi kedai,beli barang2,kebetulan saya jumpa bekas anak murid saya.mula2 saya cuma senyum,saya pun macam ingat2 lupa,tapi dalam hati cakap 'aishh,macam kukenal budak ni' siap dia tersengih2 kat saya,dan bila dah nak dekat laluan saya pada dia,saya dengar dia cakap 'eh,cegu ana...'

:P

saya sengih2 sambil2 nak ingat ape ye nama budak ni,haaa.... nik!
saya :'ini nik ya?
nik : 'ye betul'
saya : nik rindu cegu tak?(tetibe tanya cenggitu,saya main bedal je sbb tak sangka dia kenal and ingat saya lagi.tak tau nak tanya ape.kikiki)
nik : ha ah,nik rindu cegoo =)
saya : yeke,ni rumah nik ke?
nik : tak,sebelah sana rumah saya...
saya : (segan sebab orang2 kat situ pun dah tengok saya,lekas2 saya nak habiskan sembang)cantik rumah nik,takpela ya,cegu pergi dulu,daa

nik salah seorang bekas anak murid,kebetulan saya lalu depan rumah dia yang sebaris rumah dia petang tadi,dia main di buaian rumah jiran,tau2 dah ditegurnye aje...senyum2 kucenk le saya.kebetulan saya ke kedai sama2 akak dengan abang,diorang pun sama2 sengih siap cakap
'ingat budak2 tu kat kamu ya,walaupun tak lama mengajar kat situ.syukur.

tapi kalau budak besar belum tentu tegur,mungkin segan nak tegur agaknya.tapi kanak2 sekali jumpa dan berkenal,sampai bila2 dia ingat...comel betul.

udahla saya balik rumah duk sengih2...
hebat juga penangan orang2 yang berkhidmat dalam bidang perguruan ni ya,tapi saya bukanlah pendidik sepenuh masa...bak kata orang, kalau cikgu ni,sampai mati orang ingat,misalnya lalu dikubur hamba Allah tersebut mesti orang cakap 'nilah dianya kubur cikgu bla bla bla yang pernah ngajar aku dulu...' lebih kurang cemtula.


p/s-hujan turun selebat lebatnya di pj tadi,seolah2 bersama2 hadir dengan usaha sedaya upaya saya nak selesaikan satu2 urusan =)


No comments:

Post a Comment