jemput jadi kawan =)

Thursday, October 13, 2011

kenangan lalu kembali

assalamualaikum warahmatullah

betul lah yang dinamakan kehidupan,dan benarlah kalau yang namanya kehidupan ini indah belaka.rencana Allah itu terlalu hebat dan diluar jangkaan manusia...adatlah kita2 akan rasa tak indah dan stress bila dihimpit masalah dan tertekan dengan situasi yang menyesakkan diri.masyaAllah...

pagi ni selepas saya membaca majalah (majalah MIDI- mau diketawakan orang sebab baca majalah org dewasa,saya semua jenis bahan bacaan saya belasah aje,ILMU yang utama) tiba2 usai membaca satu artikel berkenaan dengan sangkut paut nilai dan pengalaman kehidupan,dan dan saya teringatkan bekas anak2 murid...sama ada mengajar dari rumah dulu dan pengalaman mengajar di tadika.betul2 buat saya rindukan kanak2,lagi rindu pada buah hati pengarang jantung saya hero yang dua orang itu...

pengalaman saya mungkin tak seberapa namun sebenarnya pengalaman itulah yang mendewasakan saya,membuatkan saya terfikir,berfikir dan menilai serta begitu menghargai setiap ruang dan peluang yang Allah kurniakan untuk saya.Rasa begitu naif dan rugi andai saya tak menjalani hidup dengan norma2 kehidupan yang sebetulnya.

teringat waktu melangkah masuk di tadika tak lama dulu


baiklah anak2...harini kita ada cikgu baru...namanya cikgu ana -principle sekolah memperkenalkan saya pada seluruh pelajar di situ

dengan senyuman yang mekar saya hadiahkan pada semua anak2 disitu.semua dari kalangan anak2 itu begitu tulus dan jujur riak wajah mereka.dan entah mengapa semua berebut2 mahu kenal dengan saya sedangkan sebelum saya diperkenalkan ada salah seorang guru disitu beritahu anak2 ini sedikit 'degil' dan tak ambil tahu sangat soal orang baru...apa yang dimaksudkan saya kurang jelas.

berbalik pada cerita.
assalamualaikum semua....
waaaalaikumussssalammm warahmatullahi wabarakatuh...(ejaan sekadar mengambarkan bunyi anak2 menjawab salam.comel betul)
usai menjawab salam,saya terpandang beberapa 'gang2' dalam kalangan kanak2 itu berbisik2,ada yang saya dengar
'weh2,ko pegi tanye sape name cekgu tu weh...'
alaaa...takmola...ko la..
(perasan tak,di awal cerita kan saya sudahpun diperkenalkan oleh principle disitu.hehe)

tau2 ada seorang si kecik comel,kanak2 lelaki datang menghampiri saya
'mmm,hmm...cikgu...cikgu...name cikgu sape? (dia cakap sambil renung lembut di wajah saya,ya Allah sejuk hati)

nama cikgu ana.panggil cikgu aje,
'eh2,kat sini kami sume panggil cikgu dengan nama shekali...'
'oh macam tu,jadi panggilah cikgu ni cikgu ana ye?'
'hihi (terus dia berlari2 anak mendapatkan kawan2 lain dan berbisik pada kawan2nya)

untuk maklumat,sebelum saya memulakan kelas dan pembelajaran saya punya lebih kurang setengah jam ke satu jam untuk melihat2 dan mengetahui budaya pembelajaran anak2 disitu,namun apekan daya untuk memulakan sesi belajar saya sendiri yang si 'soal siasat' dek anak2 disitu.tapi! saya ok aje,suka...hehe

saya teruskan perkiraan saya nak bertanya2 pada semua pelajar di situ mengenai namanya,dari mana,usia berapa dan sebagainya,tapi tau2 belum saya mula,ramai2 serbu nak tahukan tentang diri saya...ececehhh

meskipun dah tau,tapi kalau dah namanya kanak2 diorangkan suka bertanya,tanya dan tanya...agaknya rasa lagi puas bila tanya sendiri tu =)

cikgu...cikgu ni siapa nama ya? taksilap saya yang tanya ini namanya Hakim.sedikit tembam dan putih gebu budaknya...
'ana jawab saya'
oh,ana lu'lu yeee? (katanya dan kawan2nya ada drama ana lu'lu,saya jarang2 tengok tv,tapi rupanya betul ada drama namanya mcm tu,saya kalau ditanya drama korea insyaAllah tau.hihi)
lagi sorang timbul dicelah2 anak2 yang ramai kerumun saya, 'cikgu,cikgu ni ana raffali yeee? cikgu pandai main guitar eh?'

sudah...penyanyi pulak difikiran anak2 ni..hehe...yang ana raffali saya kenal.saya pun baca newspaper,maka taulah...tapi kalau nak dibandingkan saya dengan cik ana raffali tu,memang tidaklah...umpama langit dan bumi.

saya cuma senyum2 aje kat anak2 ni,tapi sungguh tak tau macam mana saya nak gambarkan perasaan saya,bangga pn ada,terharu dan rasa sangat2 dihargai meskipun saya baru kenal semua anak2 bijak ni.tak cukup itu,macam2 lagi kanak2 tu duk bertanya.

cikgu..mmm...cikgu duk mane?' hehe
'cikgu dah tawen ke belum?' ehem2
'cikgu,cikgu,cikgu suka tengok doreamon dengan upin ipin tak?'
cikgu,kenapa cikgu astik senyum aje?

oh,macam2 lagi diorang tanya,dan alhamdulillah saya jawab semua tetapi dalam nada dan perkataan mudah,memandangkan anak2 tu semua masih peringkat kanak2 dan proses belajar =)
lagi tak tahan soalan begini pun ada

'cikgu...cikgu kenal mama kite tak?
mama kita namanya bla bla bla...mama suka makan bla bla bla...

'eh cikgu2,pandanglah saya pula,nama saya nik ikram...ayah saya ada keta bla bla bla...'

cikgu,ite suke cikgulah...(alahai,yang cakap ni baru 5tahun,lelaki)
cikgu,cikgu tengok tak drama bla bla bla...(masyaAllah bijaknya anak2 ni semua)

kalau nak ditulis,banyak beno.ini antara yang masih ingat,masih segar berlegar2 diruang ingatan.mansnya pengalaman2 tu.

masing2 berlumba2 nak bertanya itu ini,bukan kerana saya mahu tunjuk baik atau pura2 sayang,hakikatnya saya memang kasihkan budak2...saya sukakan kanak2...tetapi kalau nak ikutkan saya ni kasihkan semua orang..hehe

agaknya dek kerana sifat ramah tamah dan sukakan kanak2,saya memang layankan aje ragam anak2 tu semua...sungguh...lagi terharu,bila masing2 mahukan perhatian sambil duduk atas riba saya,aiseh..terharu tau =)

sesekali bila kenangan lalu kembali menggamit,tambah2 time duduk seorang diri memang rasa alahai..andai bisa diputar kembali waktu2 itu,pastinya saya akn lebih menghargai apa yang berlaku disekeliling saya...masyaAllah..

sekarang ini,saya tetap merindui setiap coretan kenangan yang terlukis di kanvas perjalanan kehidupan saya mengenai rentetan kisah antara anak2 murid dengan si guru.walhal bukanlah dalam waktu yang lama,tetapi yang sementara itu selalu bikin hati saya sebak...rencana Allah itu selalu membuatkan saya berfikir akan kehebatan Allah dan menghargai segala nikmat milik Allah..aturan Allag itu semuanya indah belaka...subhanallah.

insyaAllah jika diizinkan Allah,perjalanan hidup saya masih jauh...terlalu banyak yang perlu saya perbaiki,banyak yang saya impi dan hajatkan.dan banyak juga yang perlu saya titik beratkan. =)

dan lagi....pada semua yang singgah membaca entry ini,syukran bertandang kemari...saya amat hargai,mudah2an bermanfaat...


p/s-apa agaknya rupa dan kerjaya saya 3tahun akan datang?







No comments:

Post a Comment