jemput jadi kawan =)

Tuesday, October 25, 2011

pergi yang tidak akan kembali

assalamualaikum wbt...

pagi tadi,saya terima call dari seorang sahabat...astaghfirullahhalazim...
mula2 lagi dia beritahu,ana ada berita kurang baik,saya fikirkan tentang dia...saya tanya kenapa...katanya,cikgu kita(maaf demi menghormati pihak keluarga saya tak mahu menyebut nama si arwah),guru yang pernah mengajar dan lebih buat saya rasa pilu kerana cikgu ini pernah menjadi guru kelas kami...

seperti biasa...saya tersedu sekejap,dan dalam situasi tenang,ya Allah...qhaluinnalillahi wain na ilaihirojiun...
sesungguhnya dari Dia kita datang,dan kepadaNya kita kembali...saya dengar suara sahabat dalam sendu,tetapi saya masih setia dalam dunia tenang saya...dan entah kenapa,malam ini punyalah hati ini meruntun...ya saya sebak...waktu ini,air mata menitis seperti lajunya jari jemari ini menaip...Allah,masha Allah...Allah huakhbar...

ya Allah,saya masih teringat betapa si arwah banyak memberi saya kata2 semangat,beri kekuatan,beri segala macam buah fikiran demi melihat saya dan teman2 lain berjaya...seingat saya,dia mengajar saya since saya ditingkatan empat.mengajar subjek ekonomi asas...dan ketika itu,dalam kelas saya sebagai bendahari banyak berurusan dengannya...soal kelas,dan pastinya hal2 tentang bagaimana mahu kelas kelihatan segar,penuh kata2 ilmu dan apa saja berkaitan kelas cikgu akan refer pada saya...

Allah....ya Allah...entahla,sebenarnya setelah saya menerima berita pemergian bekas guru saya itu pagi tadi,memori saya pada arwah atuk kembali semula...Allahuakhbar...kenapa ya,saya terkadang lemah benar bila berada dalam situasi sebegini...saya tenang dan ok pada mulanya,tetapi jiwa dan dada berombak pilu bila ianya hadir dan mula menyakitkan..

mudah2an Allah meletakkanmu wahai guru yang pernah membanting tulang memberi dan berkongsi ilmu denganku dalam kalangan orang2 yang beriman...mudah2an engkau tenang disana...percayalah yang sebenarnya saya ini sering kali merindui apa yang pernah saya lalui,dan kerana inilah saya begitu terasa atas pemergian seorang guru yang amat saya hormati,hargai dan sayangi...hanya Allah yang dapat membalas jasanya...amin ya rabb..

saat bersedih saya selalu lupa dan tidak tahu bagaimana cara untuk ekspresikan ianya pada siapa dan mengapa saya bersedih..dan yang pasti kesedihan yang dirasai hanya kepada Yang Maha Tahu saya serahkan seluruh jiwa raga ini...saya sendiri yakin kiranya saya harap pada manusia saya akan kecewa dan hampa,namun jika saya berharap pada Allah,saya akan terus tabah dan kuat...sesungguhnya Allah itu dekat dengan hamba2Nya...jadi saya berdoa sepenuh hati jiwa dan diri ini berserah segalanya pada Yang Maha Esa...saya redho...redho atas nama Allah.

adakala kita bercerita atau hanya kongsi bunga2 pada perasaan yang sedikit sedih dan bercampur baur pada kawan ianya bukan megurangkan kepiluan,malah adakala menjadi lebih parah...ia,bukan mungkin ia bermaksud begitu,manusia ini fitrahnya ada macam2...itu sebab saya susah untuk mempercayai seseorang meskipun sahabat rapat,saya cuba dan terus usaha untuk tidak berkongsi...namun jika Allah membuka lorong atau memilih seseorang itu untuk mendengar dan berkongsi luahan hati,mungkin waktu tersebut saya kongsikan.

dan bukan semua mahu mendengar apalagi memberi kata2 perangsang...

namun,jika ada alhamdulillah syukur...

redha dan terus redha...'Jangan sesali apa yang sudah pergi. Jangan tangisi apa yang sudah tiada. Tetapi bangkitlah dan bina kembali apa yang telah hilang dan pergi...'

mudah2an hati ini terus teguh berdiri...
ya Allah,aku redho...ya aku redho dengan pemergian mereka2 yang amat aku sayangi...aku redho dengan pemergian arwah atukku..aku redha dengan ujian datang hadir dan pergi menemuiku,aku redho atas kepergian guruku...subhanallah...allahuakhbar...

bertabahlah wahai hati...
andai ini jalannya demi mencapai kejayaan dan hikmah yang bakal Allah kurniakan,ya aku pasrah ya Allah...


la tahzan...


p.s-selalu orang meremehkan hal2 membabitkan nilai dan erti sebuah kehidupan,apalagi soal sahabat...dan kalau dikongsi tentang sesuatu tentang nilai2 dan kata2 murni,dikata pula 'macam baik sangat'..dan macam2 lagi...ya harini kamu remehkan,satu hari kamu akan merasai yang hal2 remeh temeh itulah yang banyak mengajar kamu erti dan kepentingan nilai2 norma kehidupan...

mengingatkan diri sendiri utamanya...

mari sedekahkan AL FATIHAH pada arwah atuk saya dan bekas guru saya.mudah2an kubur mereka menjadi salah stu taman2 syurga milik Allah...AL FATIHAH.



No comments:

Post a Comment