jemput jadi kawan =)

Saturday, October 1, 2011

Ulangtahun hari kelahiran

salam,

melangkah ke usia yang baharu,serius cakap sewaktu usia dalam awal belasan tahun,saya tak ambil tau sekalipun heran dengan usia,cuma memang sejak kecil si ibu dan ayah akan sambut ulangtahun kelahiran saya secara sederhana,doa selamat dan makan2 kecil,yang saya tahu hari jadi saya tiba dan saya memang gembira yang amat sangat,hadiah pun dapat,dari keluarga sudah pasti,kawan2 dan sesiapa saja yang pernah memberi,dan sekadar berkongsi entah kenapa saya kecil2 dulu ramai peminat,ada saja yang sukakan saya,tapi biasalah agaknya kanak2 kan =)
dari situ saja saya diraikan dengan alhamdulilah meriah dalam kesederhanaan.sederhana adalah keutamaan bagi si ibu dan ayah.jadi telah turun seiring saya kecil hingga usia sekarang.

hanya sekadar menyingkap sedikit mengenai perjalanan kisah dan pengalaman saya,taklah sehebat atau menjadi kepentingan sesiapa cuma saya rasa perlu dikongsikan,hehe

rabu lepas,28 september pertama kali dalam perjalanan usia saya meningkat ini belum pernah saya dalam keseorangan,namun saya pernah menadah tangan pada Yang Maha Mengetahui,saya telah rasakan apa itu kegembiraan dan rasa penghargaan yang tak berbelah bagi dari keluarga dan orang2 sekeliling,saya juga rasa cukup untuk saya diraikan dengan sederhana dan sebenarnya kalungan doa adalah yang benar2 lebih saya harapkan,jadi andai kata saya tidak diraikan atau menyambut ulang tahun kelahiran saya tetap bersyukur.kecil2 dahulu memang teruja dengan sambutan,tetapi tidak sekarang,saya segan.entah kenapa :P

sebenarnya hari ulangtahun saya kali ini saya berseorangan,bangun pagi hari tu,saya tersenyum sambil mengucapkan syukur pada Allah swt...Allahuakhbar! Allah Maha Besar,tidak dapat saya ucapkan dengan kata2 betapa saya bersyukur padaNya,dan pastinya sedikit sebak bila teringatkan si ibu dan ayah di perak,saya merindui mereka.subhanallah....

alhamdulillah lepas dapat call emak,hati berbunga2 riang bagai...senyum manjang...sebabnya saya ingat lagi ayat pertama lepas mukaddimah saya cakap dengan emak

'mak...hehe harini hari ape ye?'

'hari rabu...kakcik dah makan?'

'hehe,sudah,org mkn megi,'
mak,harini bape haribulan ye?

hurmm,28 kenapa? oh...harijadi kamu esok kan?
(dalam hati saya monolog-uwawaaa.mak ni ingat ke tak hari jadik org ni,wuwu)


(perbualan masih di awang awangan...haha,si emak saja mau lihat si anak ini bagaimana reaksinya gamaknye..)



sambung semula



'ala...esok?alaaa....ma....bukan esok...harini lah' =( (keadaan biasa bila memprotes atau rasa sesuatu,mencebik walaupun si ibu tak nampak sebab on da phone)

iye...mak ingat esok 29,yeke harini?

'ala.... =( harinila...mak lupe ye...' ecececehhh....

hehe,selamat hari lahir yang ke tuttttt.....mak doakan supaya kakcik ...bla bla bla....(doa si ibu benar2 buat hati saya meruntun sayu,biar hanya saya si ibu dan Allah saja yg tahu )

'terima kasih mak....' (sebenarnya time ma dah ucapkan,saya sebak,tapi nada suara tabah aje,siap gelak2 lagi...oh Tuhan kuatkan hati ini.amin)


baiklah,perbualan seterusnya menjurus ke arah lebih serius...ecececehhh...apapun saya terharu sangat2 atas ingatan dan doa2 dari mak ayah dan semua yang berada disekeliling saya,meskipun saya sedar yang adakalanya doa itu hadir tanpa saya sendiri tahu siapa bila dan apa isi doa itu untuk saya,itu sebab saya amat menghargai orang2...dan tahu atau tidak percaya atau tak orang yang kita tidak kenal juga pernah mendoakan kita,itu sebab kita perlu mendoakan sesama islam,

berbalik pada tajuk,
saya bersyukur sangat pada Allah,Allah berikan kesempatan lagi pada saya untuk mencuci dosa,bertaubat,mengumpul dan menambah serta membaikpulih semua amalan yang saya selalu ringan2kan...masyaAllah...malu pada Allah,

Allah masih izinkan saya perbaiki dan jahit kembali sejadah iman saya yang terkoyak dek kelalaian saya padaNya...Allah takpernah lupa beri nikmat pada kita,tapi kenapa ya manusia selalu lupa padaNya...
saya selalu tanya pada si ibu, 'mengapa ya mak,manusia ini akan selalu merungut2 dengan apa yang Allah ujikan,selalu mengadu domba tentang apa yang telah Allah kurniakan,misalnya rupa diri,saiz bentuk tubuh terutamanya yang selalu dititik beratkan melebihi kepentingan utama(anda lebih arif menurut saya)...tapi mengapa bila mereka dalam keadaan yang dilimpahi kegembiraan dan dipenuhi dengan bunga2 dan rona2 ceria kehidupan,usahkan mahu bersyukur,mahu menghadap tikar sejadah mensyukuri pada Tuhan pun lupa...

lembut saja bicara mak buat saya,saya tau ini pendekatan yang selalu mak gunakan pada anak2,
'kakcik kita juga tak sempurna,sementelah kita sudah maklum tentang perkara itu,pertama sekali mari kita panjatkan kesyukran pada Allah kerana Dia telah memimpin hati kita pada jalan yang diredhai,tetapi dalam masa yang sama kita berdoa supaya mereka yang tergolong dalam golongan yang disebutkan supaya dibukakan seluasnya pintu hati mereka agar melihat dan mengerti tuntutan sebenar dan tujuan kita hidup di atas muka bumi ini.

dan mengenai lupa untuk bersyukur,sebenarnya bukan lupa sebagai alasan,tetapi manusia fitrahnya selalu lupa pada Pencipta lantas merasakan masih muda dan masih punya waktu kemudian untuk beribadat pada Allah...mereka ingat tetapi tidak buat.mereka perasan diri mereka cantik,tak cantik ada jerawat,semakin gempal dan macam2 lagi,tapi mereka tak perasan yang menjadi keutamaan mereka kian rapuh...walhal tak pula mereka fikirkan segala yang mereka ada semuanya pinjaman semata...maka jika namanya pinjaman siapa pula pemiliknya?

wallahualam,

kita punya jawapan,cuma kita sendiri selalu ambil mudah.manusia....


nampak seperti berleter dan berhujah bagai,namun apa yang saya ceritakan adalah satu perkongsian yang mana saya harap agar antara kita mengutamakan yang utama...namun berharap tidak ada salah faham yang bakal berlaku,kita semuanya manusia biasa,yang penuh dosa dan silap adalah dari saya,dan yang indah itu adalah dari Yang Maha Kuasa,


Jadi,asasnya saya sudah mengerti dan fahami diri meskipun tak semua,baru saya perasan yang saya hanya mahu diraikan dalam butir2 doa,jujur...saya hargai pada mereka yang pernah dan mana tahu ada idea untuk meraikan hari lahir saya kemudian hari(ececececeh...kalau diizin Allah panjang umur,) saya tetap berbesar hati,amat2 hargai,tetapi biarlah sambutan yang mengutamakan yang utama...doa dan keredhoan Allah is my priority...

sudah mencecah usia remaja matang sekarang kata si ibu...alhamdulillah...doa tu...saya suka perkataan matang,dan saya juga berharap peningkatan usia saya seiring bersama iman dan kematangan...walaupun kadangkala termanja dengan emak,huhu...rindu emaklah!

sempena ulang tahun kelahiran tahun ini,alhamdulillah atas doa2 yang didoakan untuk saya,dan ucapan semakin tahun semakin naik usia ini semakin ramai yang ucap,doa yang baik2 untuk saya...terima kasih,hanya Allah saja yang dapat membalas jasa kalian itu...jasa mendoakan saya =)
syukur.

terima kasih atas hadiah,bawa saya makan2,dan macam2 jenis pemberian...TQ ALLAH...betul2 buat saya terharu,indahNya perancanganMu Ya Allah...terima kasih Allah.alhamdulillah.

dan terima kasih pada teman2 berbangsa india dan cina juga,ucapan dan doa kalian amat2 saya hargai...tq so much..wewee

p/s-saya kurang suka sambutan hari lahir untuk saya sendiri,tapi saya memang suka buat kejutan untuk orang..hihi

maaf mana yang kurang,tolong betulkan kesilapan saya =)










No comments:

Post a Comment