jemput jadi kawan =)

Tuesday, November 9, 2010

perjalanan.

bali, MENTARI COURT PJ.

Salam.
saya ingatkan berada di sini mungkin saya takkan online,tapi memandangkan rindu nak menulis,maka saya ke laman ini jugak,lagi pulak berada di kediaman kakak duduk seorang diri ni membuatkan otak saya berfikir macam2.sebelum ni bukan saya tak pernah kes sini,cuma setelah hampir setahun habis belajar di universiti saya sudah jarang ke sini,kalau datang pun asat urusan peribadi dan tuntutan keluarga.

saya juga pernah duduk bersama kakak sy disini sepanjang sy belajar,tapi kadang2 juga sy ke rumah kakak yang lagi sorang.Mmemandangkan kami masing2 sibuk dengan tuntutan karier dan kerjaya,kakak juga selalu outstation,saya juga digesa dengan macam2 assigment yg banyak jadi hidup saya memang aktif kesana kemari.kalau dua2 kakak sibuk saya seperti biasa akan stay dirumah salah seorang dari mereka.

dan kesempatan ini,rasa macam semacam bila saya tak kehulu kehilir sana kemari untuk buat itu ini,dulu saya akan bangun pagi dan bermulalah rutin harian yang pada saya terlalu mencabar,sebenarnya saya seorang yang agak kurang bersosial,bukan tak berkawan tapi biasalah,saya asal dari kampung yang penuh adat dan tatasusila,jadi saya terbatas kesana kemari.waktu belajar kalau kelas pukul 8pagi memang saya akan tumpang akak ke kampus,dan pulang ke rumah sendiri,tapi kalau kelas petang macam pukul 2,pagi tu,kalau rajin sikit,ecehhh,sy akan masak dulu,lepas tu dalam kol 11 lebih sy dah terkocoh2 ke ktm komuter yg terletak dekat dengan rumah akk,dari setia jaya saya akan sedia menanti train ke ktm sh alam punya stesen,lepas tu sy perlu ambil bas rapdit599 tak silap sy,ish betul ke,macam dah lupa pulak,siapa yg pernah dia tau lah ye,dalam dekat sejam juga dlm bas saya setia pulak menanti ke seksyen2 shah alam,-sampai saya ambil seranas pulak untuk ke kampus unisel.hurmmm....mungkin ada yang akan cakap alah mudah aje tu,mungkin jugak ada yang cakap,'ish susah jugak ye?' segalanya mungkin....

tapi ini kata saya 'segalanya menjadi sebati dalam diri memandangkan nawaitu saya hanya satu,menuntut ilmu kerana Allah Ta'ala...saya sanggup melalui asal pelajaran saya berjalan lancar.bialah perlu merentas apapun,bukanka tak ada kejayaan di sebalik kepayahan? pepatah si bijak pandai juga selalu menjadi motovasi diri saya,kejayaan semanis madu,perlu dilalui dengan kepahitan sepahit hempedu.mana ade orang senang kaya raya bagai tanpa usaha...ade ade...itu jalan pintas la...cara ape wallahualam.

dan kalau saya duduk dengan akk lagi seorang pun sama juga,dia kerja di kuala lumpur,jadi dari taman medan saya tumpang ke stesem ktm dato' harun,kadang2 tepaksa juga naik bas,dorang pun sibuk juga,jadi saya perlu kuat berdiri dan berdikari,dari tmn medan sy tggu bas metro atau rapid u66 nak ke ktm dato' harun,dan seterusnya....perjalanan ke kampus memakan masa dua jam lebih baru sampai,lebih susah sbb ktm dgn bas punya waktu kadang2 tak tentu masa,kalau lewat mmg masak..kalau cepat alhamdulillah,dpt sy rehatkan siri sblim kelas bermula...dan pernah jugak saya habis kelas lewat,lepas naik bas 2 bas,satu perjalanan train,dekat jam 10 malam baru sampai rumah.sbnrnya memang kekok,tapi belajar punya pasal sy tabahkan diri.ya tabah...

dan kalau bukan kerana kesulitan yg lalu tak mungkin juga sy jadi seperti harini,alhamdulillah sy semakin matang menghadapi hari2 mendtg,ujian dan rintangan sebenarnya datang seiring dgn kematangan kita,adakalanya lebih kerana Allah ingin menguji tahap keimanan kita...

kalau menurut dari cerita saya yakin macam2 reaksi dari yang membaca pada saya kan?

nak kata saya susah sangat tak juga,nak kata saya senang pun tak jugak.saya ditengah2.macam mana tu?tanya pada hati naluri kalian.siapa dan manusia mana yang tak pernah dilanda badai...bumi mana yang tak dilanda hujan?

melihat sekitar rumah akk yang mendamaikan teringatkan saya yang saya pernah dirundung pelbagai canaran disini.belum lagi sy jenguk ke bawah(dari tingkat atas rumah akk),tengok landasan train yg hari2 membawa sy ke destinasi yg hendak dituju satu masa dulu.lagi pilu.

bukan sbb sy pernah bersusah payah semata,tapi alhamdulillah sy merasakan betapa gigihnya saya meredah pelbagai yang bukan di dalam fikiran sy.tak pernah terfikir pun yg sy skn sejauh ini...seolah2 memori otak sedang giat berputar melihatkan saya sanggup berhujan berpanas mengankut laptop yang berat,buku2 belajar,payung,air botol dan kadang2 bawa kamera yang berat.kalau ade kelas drawing pulak,lagila,beg utk letak segala bagai yg lagi besar dari saiz A2,huh...memang nampak style aje,konon blaja architecture ke apa ke kan,padahal berat dan besar sangat!dah tu kalau hujan sy akn berlari2 anak nak cepat sampai...lagi kelakar dan kadang2 buat sy naik angin bila perlu berdimpit2 dalam train yg teramat2 sesak di waktu puncak!-baiklah kalau berhimpit apa bagai dgn lelaki kacak,even busuk bau balik keje,yang manis2,plus org melayu tak ape jugak! ini,bangla,nepal,apa bagai yang busuk melantong2...Allahuakhbar! tak sanggup...saya benci! saya pernah berdiri di pintu n tiba2 'segerombolan mat indon+bangla masuk n dekat dgn sy..dahla busuk bau yang #@@%^*(*....pehtu mengada2 senyum kat saya.bwekkk.bukan menghina,saya geli! geli! tak suka lah! huwaaa.....nak tau sy buat ape,bila berhenti stesen lain,sy buat2 tepijak kakinya.ahhh mana2 aja,pijak! geram.gatal+gedik+mengada2...rasa mcm sy pulak yg org asing tumpang negara dorang,sbb penuh depe aje...bila dah nak turun org cakap 'excuse me' hallo der tepila...aikk,dia sengih,rasa nak bagi penumbuk tahap sembilan.bia dia lembik! benci...cehhh....

tapi tu lah....pengalaman....dan dari ktm tu walaupun dekat dgn rumah tapi sy kan jalan kaki,lebih kurang hampir 1km baru smpai umah...hmmm...penat...memang penat.balik sy terus buat apa yg patut lps tu lps isyak sy dah bersiap2 buat assignment,baca apa yg patut,n macam2 la...kadang tu tgk la juga tv,tapi tak de fiilll....keje banyak =(

di kampus pulak belum lagi cerita,lagi banyak hal nya...itu sbb waktu belajar salah satu yg menjadi kwn baik sy ialah 'calendar'.sbb ape tau? kira hari bila nak cuti semester...hehehe,betuah punya budak!

tapi kalau saya cerita adeke yang nak baca kan...hahahha
baiklah,berbalik pada cerita disini,sampainya di kl kelmarin,malam sy terus tidur di rumah akk yang duduk di taman medan pj,tapi atas sbb sy perlu ke kampus,kebetulan nanti perlu jumpa kawan,sy pilih utk duduk di rumak akk yg di bali,sbb dekat sedikit,lagi pula nanti kami perlu bertolak awal ke bestari jaya...wahh,pagi semalam akk buatkan sarapan yg ummhhppp,shedap!,hehe,hmm,di rumah akk yg tu,masih byk artwork sy yg disimpan disitu,ade rezki nanti baru sy bawa pulang rumah emak di perak,nak simpan satu tempat senang...kan duduk dua rumah di sini jadi meratalah artwork2 saya...rindunya sampai semalam tiba2 air mata mengalir mengingatkan kenangan yang sangat indah waktu belajar,rindu pada kawan2 dan tenaga pengajar,lecturer2 yg pernah mengajar sy semua terbaik...terlalu baik,banyak membantu saya =)

hari ni,esok dan lusa memang saya perlu stay seorang sampai lewat malam memandangkan akk balki kerj a lewat.see...akk sy salah sorg yg keje kuat! hehehe...belum cerita pasal ayah,lagi hebat,belum lagi pasal emak,lagi kagum...heheheh...ahli keluarga yang sentiasa di hati saya...haishhh,baru berapa hari kat sini dah meroyan rindukan mak ayah semua...hahha,mcmla tak penah merantau jauh!cehh...mak! orang belum makan! heheheh....mak pagi petang siang malam call tanya pasal anak gadisnya nih! sy buat2 cool aje....

hurmm.....indanhnya kalau dapat dibukukan cerita yang hebat dalam satu novel =)

otw. insya Allah.
salam dari saya,


No comments:

Post a Comment