jemput jadi kawan =)

Sunday, January 2, 2011

lalu dan akan datang.

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.terima kasih Allah kerana setiap detik dan waktu aku dilimpahi nikmat YANG MAHA HEBAT.

2010.masa lalu.
nak kata indah belaka tak juga.nak kata takda yang hebat jauh sama sekali.nak cakap hari-hari yang saya lalui dan jalani sepanjang 2010 itu sangat lama atau singkat pun tidak.Jadi?Hanya Allah Yang Lebih Mengetahui.

Saya singkatkan sedikit,itupun kalau kekeringan idea atau malas nak menaip.haip2! jangan sebut malas la!begini,rentetan perjalanan 2010 saya dapat saya simpulkan sebagai tahun yang begitu cemerlang.kenapa? sewajarnya saya cakap begitu kerana sepanjang tahun lalu,Allahuakhbar3x! Saya mengalami macam2 peristiwa.Dan hampir jatuh rebah kebumi,tapi Allah itu Maha Berkuasa di atas bumi ini,DIA MAHA TAHU,MAHA MEMILIKI DAN MAHA MEMBERI,sihat itu rezeki,sakit itu ujian.tapi jangan perlekehkan atau pandang remeh dugaan Tuhan.dan jangan lupa yang kegembiraan itu juga cobaan dari Tuhan.

permulaan tahun saya begitu bersemangat,terlalu bersemangat dan semangat itu terbentuk dari bunga-bunga kata cinta dari mak ayah keluarga dan orang sekeliling saya yang terlalu baik mendoakan saya juga selalu mendampingi saya.Hanya Allah shj yang dapat membalas segala budi baik mereka.amin.

semangat adakalanya mudah cair atau kurang bergemerlapan menikut arus semasa dan keadaan.atau mungkin juga akibat dari nista kata orang orang.dan semangat kadangkala jadi tawar akibat dari pemikiran dan perasaan yang rapuh dek cobaan.tapi cekalkanlah hati,nurani dan seluruhnya.anggap yang terjadi adalah pengalaman yang amat berharga yang tiada nilainya.

jangan terlalu merungut,bersungut dan seumpamanya kalau takda satu impian dan cita cita tidak tercapai.rajin2 merujuk orang yang arif tentang kehidupan,rajin2kan diri membaca atau menghadiri sesuatu yang berbentuk motivasi diri...takkan rugi,tapi akan rugi kalau tak mempraktikkannya.wallahualam.

rasa pengalaman sebagai makanan yang pahit sebagai ubat,yang lazat sebagai kekuatan dan kepuasan serta yang kelat sebagai pedoman.saya bersyukur dan sangat gembira sebab alhamdulillah dapat menjalani kehidupan yang bagi saya sangat luar biasa tahun 2010 yang lalu tu.iya...walaupun saya sendiri bukan manusia luar biasa tapi saya dapat merasai erti 'LUAR BIASA' sewaktu menjalani keadaan yang 'terlalu tidak biasa' yang harus saya lalui...
-kalau faham kata saya eloklah,kalau tidak sila jadikan amalan membaca apa saja bahan bacaan sbg hobi.


2011.akan datang.
menulis pada 02.01.2011.
sengaja tak buat entry pada atau sebelum 1111.saja.sebab ape?suka ati saya la....lalalalala.
hrum.banyak persoalan,harapan dan misi.takpayahla nak tunjuk sangat apa yang nak taknak kat blog ni.segan pun ade.hihi.baiklah,kembali ke topik asal.akan datang.macam2 ragam.kalau namanya manusia,memang macam2 ragam.dan kalau namanya kehidupan memang macam2 ujian.tepislah pakai apapun,guna apapun,siapa kita nak elak,elak tu sangat menipu,cuba elak tu ya...lengkapkanlah apa jua ojektif kita,harapan apa bagai,dan gunakanlah senjata kita sebagai mukmin untuk merialisasikan apa yang dirancang disamping tidak putus asa melakukan yang terbaik.

2011.sekalipun tahun itu ukan apapun pada sesetengah manusia dari kita,tapi percayalah yang namanya hidup takkan lepas dari onak ranjau kehidupan.dan jangan lupa kegembiraan pasti ada dan jagan pula taksub pada angka.kalau rasa masih punya ketamadunan hidup jangan lekas lupa nikmat TUHAN.persiapkan diri untuk hari depan.pedulikan kata orang.dan jangan pula tak dengar nasihat orang.

baiklah,saya ada tips yang saya kira dapat membantu anda dalam menambah baik rezeki.
(ingat rezeki itu bukan hanya pada DUIT-ada waktu saya kongsikan makna rezeki..)

1- 'IMAN DAN TAQWA.hubungan dengan Allah.
2-BANYAKKAN DOA.selalu berdoa,menadah tangan memohon dan meminta padaNYA.
3-BERSEDEKAH.jangan lupa pada yang serba kekurangan.
4-BUAT BAIK PADA IBU BAPA.-jagalah hubungan terindah ini sebaik mungkin.
5-ISTIGHAFAR.selalulah beristighafar kepadaNYA.
6-SOLAT DHUHA-rajinkanlah diri melakukan sebanyak mungkin solat sunat.
7-AMALKAN BACA SURAH A WAQI'AH.buka kitab,amalkan membacanya.
8-BERI MAKAN PADA HAIWAN-jangan lupa memberi makan pada haiwan seperti kucing.
9-JANGAN SEKSA BINATANG-melayani dan menghargai makhluk lain.
10-SILATURRAHMI-eratkanlah silaturrahmi sesama manusia tak kira bangsa agama.saling mendoakan.
11-ZAKAT.jangan alpa membayar zakat.jangan takut berbuat kebaikan.


PETIKAN dari buku motivasi yang saya baca,dan saya rombak menjadi kesesuaian dan pemahaman saya untuk menjadi bahan bacaan mudah di entry blog saya kali ini..harap kalian dapat mempelajari dan mempraktikkan.mudah2an.

SEMOGA ANDA SIHAT SELALU,MENDAPAT RAHMAT KASEH SAYANG DARI ALLAH TA'ALA.
harapan saya besar sekali agar kita dapat mengeratkan silaturrahmi.yang baru menjenguk,selamat berkenalan.



salam keceriaan dan kebahagiaan dari ana.

No comments:

Post a Comment