jemput jadi kawan =)

Monday, January 3, 2011

masa masa akan datang

salam.hai kawan2.
entry lepas dah isukan soal lalu dan akan datang.jadi hari ni nak kongsi mutiara kata baru.mana tau boleh bangkitkan rasa baru,nawaitu yang lebih kukuh dan semangat nak teruskan hidup.amboi...pandai cakap.saya sediri pun kadang2 tercicir bila nak tabahkan hati ni.cakap semua boleh kan.bila nak buat mak aihh sikit punya payah.ok,jangan risau.memang tak susah sebenarnya.pucuk pangkal hati.kalau kata nak,memang jadi,kalau taknak sampai ketua bangka takkan jadi.pergila awak tanya pendita mana pun.mesti dorang kata mana ada kejayaan tanpa matlamat dan usaha.paling tidak pun sedikit susah payah mesti ada.

saya nak huraikan sedikit la kan pasal rezeki,sebenarnya wahai teman sekalian yang budiman serta dikasihi Allah,REZEKI itu luas maksudnya.tak percaya? pergila rujuk mana2 ustaz ustazah,buku2 ugama,takpun payah2 tanya ibu bapa kita yang lebih arif.tak gitu?...

rezeki ini kala kita tahu makna definisinya memang kita sendiri akan kata 'ooo....baru tau..'
pulak...tula makan tau,rezeki timbul dari mana celah mana turun dari mana taknak amek tau..manusia.tak apelah.saya pun bukan sempurna.

rezeki ni,bukan kata duit aje.bukan kata gaji kita tiap2 bulan aje,bukan kata dapat duit belanja dari sape2,elaun dari mak ayah,papa mama atau duit ptptn aje..tau dak,punyelah rezeki tu ade disekeliling kita.hari2 tiap waktu semualah apekebende tu dalah rezeki.macam nilah,dari bab makan,duit,udara,kesihatan yang baik,peluang kerja dan banyak lagilah itu semua rezeki.ya rezeki.

sehat tubuh badan pun rezeki.yelah kalau tak sehat cemana nak cari duit.sakit pun dah tentu nak pakai duit.bayar itu ini.wallahualam....

kalau ade dapat peluang kerja pun,rezeki juga,kalau dapat apa saja bentuk berita baik pun rezeki jugak.kalau kita ni hari2 duk makan pakai tidur baring tak ke rezeki namanya?haishhh...jangan lupa itu semua nikmat dari Allah Taa'la.jangan angkuh berterima kaseh dan bersyukur kepadanya...saya tak tuju pada sesiapa,tapi saya sendiri dan panduan buat kita semua.

biasanyakan, masa masa akan datang ni,ramai dari kita yang memang sengaja atau tak mau pusing2 sangat tentang masa masa akan datang kan?lebih banyak bersrah dan tak mahu fikir akan kewajaran tentang masa2 akn datang.saya pun kadang2 macam tu.sebabnya kalau dah buat itu ini,try ape yang patut dan buat sebaik mungkin lebi baik kita berserah aje kan.tapi janganla serah bulat2.memang tak jadilah....

tapikan,suka saya nak berkongsi betapa coolnya DR HM TUAH ISKANDAR AL HAJ.motivasi dia,kata2 dia,dan semua jenis bahan bacaan yang ditulis dia memang cool.saya sendiri jadi cool bila baca buku dia.kata dia 'TAK PERLU PANDANG HIDUP TERLALU SERIUS,LAKUKAN APA SAJA DENGAN TENANG DAN BERHEMAH,JANGAN GELABAH TAK TENTU PASAL DENGAN UJIAN YANG MELANDA'...ha kann...BUKAN BUKU DIA AJE YANG COOL.

macam2 pakar motivasi lain pun cool.apapun,pandanglah hidup kita sebagai satu yang indah dan luar biasa untuk kita jalani,tak perlu akut gentar atau gusar.semuanya berlaku dan bakal berlaku atas ehendak YANG MAHA ESA.

BAIKLAH,masa masa akan datang bukan satu ketakutan,tapi kekuatan.
apapun yang berlaku kita perlu sentiasa cool.tak elok kalau cepat melatah.
wallahualam.

'jangan pernah rasa hidup sebagai satu beban'. -anakefli.

**mulai entry 030111,saya akan akhiri entry saya dengan sebarang kata kata mutiara,hikmat,atau semangat.mana yang baik jadikan panduan,yang buruk jadikan sempadan,sesungguhnya yang baik datangnya dari YANG EMPUNYA DUNIA,sebaliknya adalah dari saya sendiri.wallahualam.
selamat malam.

No comments:

Post a Comment