jemput jadi kawan =)

Monday, February 28, 2011

masalah BUKANLAH masalah.

assalamualaikum w.b.t
selamat sejahtera pada seluruh pembaca yang budiman.saya hargai kehadiran dan kerajinan anda membaca sedikit info di blog ini.hee =)

tajuk entry kali ini penting.sebab kita selalu lupa,entah2 kadang2 tak terfikir pun,takpun ambil mudah aja,selalu dapat masalah?selalu didatangi masalah?selalu rasa diri bermasalah?atau orang datangkan masalah pada anda?mesti....mana ada orang yg takde masalah...sape yg takde masalah tu,rasa2nya dia yang 'bermasalah'...heh...masalah tu kat mana2 aje dik oi..cik kak,cik abg,macik pacik,semualah...mana ada masalah,saya bagi contohla,kalau pegi keje,masuk2 opis trus kene terjah n lecture dgn boss...hadehhh,dahla kita dtg pepagi,semangat bagai nak rak,alih2 membabi buta kene basuh akibat sesuatu masalah yg terjadi dlm sistem syarikat waima mende alah tu takde kenemengenapun kene tibai jugak dengan bos...lagi satu,wahhh,datang kelas pagi,semangat nak belajar,alih2 kene hamun,esaimen kene kondem n kene hamuk dek lecturer sbb esaimen like sampah! -masalah lagi!!!!!!!!!

ni lagi satu masalah,lepas ditimpa satu2 musibah dtg pulak musibah lain,package betul!dahla yg satu belum usai dtg pulak masalah lain yg maha hebat n tintong rasa nak ngadapnya...takpun,nak pegi jalan2 pun ade masalah jugak! contoh terbaru,saya punyalah drive kete 'bapak cool',alih2 kene hon dek 'bapak lori,deyy nak potong,potong jela,kejadahnya hon,saya tasempat nak 'makiah' ke apeke,nak haktuih pun taboleh,takberapa nak semenggah,saya masih cool.tapi memang paling tak cool,bila punya 'samdol'nya orang2 yg memandu kete dimesia ni,nak masuk lorong baik kanan baik kiri punyalah susah nak kasi signal,kadang2 ibarat 'nak berak baru tehegeh2 nak korek lubang!' apeni? kalau saya yg JPJ duk test bebudak nak amek license,mmg maapla saya nak kasi lulus! kasi kandas aje kalau memandu macam 'hagham'....masalah tak semua yg saya ckp tu? mestila masalah...masalah...

masalah ade macam2,macam selalu saya cakap,manusia ni memang macam2,selagi dia bernama manusia dia mesti banyak ragam!
dan sebenarnya contoh2 masalah yg saya bagi takberat atau tahap 'mahkamah' pun,tu cth masalah terpencil,dan saya nak keluar dari zon 'sedih' dek masalah...anda lebih arif maksud saya,masalah ni sebenarnya sgt masalah kalau dilihat sbg masalah,jadi lihat ianya sbg satu TERAPI.

dan ini jawapan terbaik,terunggul bagi masalah yang membelenggu,
ucapkanlah terima kasih ya Allah,sesungguhnNya setiap masalah itu adalah HADIAH dari Allah,bila Allah menguji kita,bermakna Allah sayangkan kita,Allah kasihkan kita,kita dalam perhatian Allah,Allah mahu melihat sejauh mana tahap kesabaran kita,dan bila Allah menurunkan sesuatu ujian,pastinya kita takkan lupa menyebut nama Allah,dan apabila kita kembali baik dari masalah jangan pula lupa berterima kasih pada Allah,ada sebab mengapa Allah uji kita,ini kerana kalau kita sentiasa diulit kesenangan,kebahagiaan,kegembiraan entah belum tentu kita tau nak menghadapNya,mengucapkan syukur,berterima kasih padaNYA,apatah lagi menyebut2 namaNya....kita ini bila 'bermasalah' baru tehegeh2 solat dengan sepenuh hati,jika tidak kita akan buat seadanya saja,hanya melakukan sebagai satu ibadah semata tanpa tahu tujuan dan hakikat melakukan perintah Allah...sudah lumrah manusia ni,bila ada masalah baru tau dan ingat ALLAH....tapi jika tidak....fikir2kanla...

p/s-saya berpesan dan memperingatkan diri sendiri terutamanya,hakikat kehidupan,masalah akan hadir setiap ketika dalam berbagai bentuk dan cara,dan jangan pula bila ditimpa masalah baru tahu mendekatkan diri padaNya.ANGGAPLAH masalah sebagai HADIAH dari Allah.

No comments:

Post a Comment