jemput jadi kawan =)

Wednesday, February 29, 2012

terbatas

assalamua'laikum wbt.

rupanya dan baru diri ini perasan.betapa sebenarnya yang namanya kehidupan itu tidak semudah berkata dan menulis.berkata yang indah2,menulis yang puitis.tidak sama sekali.memang dituntut berkata yang baik dan benar.menulis juga yang membawa kebaikan bersama amat digalakkan.dianjurkan pula berkongsi ilmu supaya dapat dimanfaatkan.namun semua itu tidak cukup untuk melihat dan menangani erti dan tuntutan hidup itu sendiri.

berucap itu mudah.melaksana itu payah.

terima kasih kepada yang mengingatkan meski bukan dalam pendekatan berbicara namun penyampaian anda dalam penulisan dan peringatan bersama benar benar memberi 'jentikan' pada saya.seperti biasa saya ada mengunjungi blog seseorang yang amat saya kagumi.baru saya kenali,biasalah kalau saya sendiri dah pening2 lalat buat kerja atau bosan menghadap kerja yang sama saya pasti akan mengkrobek segala jenis bahan bacaan asal saya tahu ia membawa manfaat untuk saya.insyaAllah.

saya masih ingat,ketika mula saya menulis blog dan diperkenalkan kepada laman ini,saya teruja hanya kerana saya merasakan saya begitu meminati bidang penulisan.sungguh.saya akui saya amat meminati tetapi saya juga akui tidaklah mahir apalagi arif dalam bidang yang saya suka kan itu.

suka tidak beerti cinta.tidak suka tidak beerti membenci.

saya hanya berkongsi,sebenarnya saya punya niat ketika itu adalah untuk menulis di alam maya hanya demi keinginan dan kemahuan diri yang mahu berkongsi tulisan tulisan saya.kononnya mahu masukkan semua hasil karya yang banyak tersimpan.namun boleh dikira bilangannya.tambahan pula saya mulai menulis blog sekitar tahun 2009.blog pertama.saya delete akaun tersebut atas sebab teknikal.kemudian saya buka akaun kedua,baru aktif kembali.jadi saya berharap blog yang dibangunkan semula itu banyak menaruh hasil tulisan,namun hampa saya sibuk dengan urusan duniawi yang lain.huhu.

maka setiap kali menulis di blog ini hanya berkongsi cerita harian mungkin dan menulis2 hal2 disekeliling.ada juga berkaitan hal2 yang dapat digunapakai misalnya motovasi buat diri.sungguh saya tidak berniat mahu menasihati apalagi membentuk peribadi orang lain namun saya lebih kepada menulis atas sebab cintakan penulisan dan kongsi sedikit hal2 yang diharapkan punya iktibar dan motivasi yang dapat dimanfaat.insyaAllah.namun mana2 kesilapan tegurlah,pimpinlah.

sesunggunya yang baik segalanya dari Allah.sebaliknya dari saya semata mata.

dan berbalik pada tajuk saya.inilah yang namanya betapa ilmu manusia itu sebenarnya amat terbatas.dan tidak terjangkau.jka hari ini kita merasakan kita sudah banyak belajar dan banyak pengalaman namun kita silap.banyak lagi yang tidak kita ketahui.sungguh.ini yang saya rasakan.Ya Allah ruginya masa saya.rugi.

sedih namun saya tetap melangkah untuk berusaha mendalami ilmu ilmu milik Allah.

saya tahu saya banyak khilaf.banyak dosa dan bersahabat akrab dengan perbuatan silap.masyaAllah.sedang namanya manusia saya amat lemah.dhaif.malunya pada Allah. T__T

saya kejarkan dunia.saya terlepas pandang nikmat syurga.saya lalai dengan godaan dunia.Allah...
teguhkan imanku.tetapkan hati.kuatkan semangat dijiwaku.

berharap sangat agar setiap khilaf saya ditegur.
penulisan saya penuh dengan khilaf.pastinya.jadi tegurlah.
hamba ini hamba yang dhaif.masyaAllah.

namun jangan gusar mendekati saya di blog ini kerna saya juga manusia.sangat indah jika bertemu sahabat2 yang saling memberi respon dalam hal2 ugama dan sebagainya.ilmu Allah itu Maha Luas.

Ilmu diibaratkan seluas lautan, tidak mungkin terjangkau oleh kail manusia yang sejengkal. Semakin banyak yang kita ketahui, semakin kita sedari semakin banyak yang kita tidak ketahui.Menuntut Ilmu tidak kenal usia selagi ada upaya, insyaallah."Barangsiapa yang meniti jalan untuk mencari Ilmu, maka Allah memudahkan baginya jalan ke syurga." (HR Muslim)

moga2 kita saling ingat mengingati.ukhuwah fillah :)

p/s- maaf semua kesilapan saya.harap Allah memberkati.aaminn




No comments:

Post a Comment